Agneta - vår konsumentvägledare rapporterar!

Den 10 mars var jag och 50 andra konsumentvägledare från kommuner i Sverige på kurs i Stockholm om E-handel.
E-handeln har ökat kraftigt i och med konsumenters och företags e-mognad. Handeln är som störst vid jul och det är dataspel, kläder, böcker, datatillbehör och hemelektronik som vi handlar mest.
Frågor som vi bör tänka på innan vi handlar på nätet är.
Vad är det jag handlar och med vem?
Sök information om företaget och varan genom att googla på nätet, finns tester, artiklar eller bloggar.
Kan man få kontakt med företaget? Ring eller maila och testa! Får du inget svar är företaget nog av det mindre seriösa slaget.

När du handlar så ingår du att avtal.
Vad innehåller avtalet?
Vad ingår i priset
Kundtjänst
Leveransvillkor
Betalningsvillkor
Ångerrätt
Reklamation
Garanti
Hur hanteras personuppgifter

Avtal på nätet (trestegsmodellen)
En vara bjuds ut på nätet
Du visar intresse att köpa varan (klick)
Du läser avtalsvillkoren och accepterar(klick)
Köp (klick)
Först när du får orderbekräftelsen har du ingått avtalet

Problem efter köp
Företaget har informationskrav om DHL(Distans och Hemförsäljningslagen)
Ångerrätt gäller
Du får titta på varan men om du vill ångra köpet måste den vara i väsentligt oförändrat skick
Lycka till!

Vill du veta mer? kontakta kommunens konsumentvägledare Agneta Larsson
Tel 0251-80221, agneta.larsson@alvdalen.se eller www.konsumentverket.se