Hej Maria Rydqvist - hur går det?

1. Hej Maria Rydqvist - hur går det? Hur är det med dagsformen?
Hej!
Jag befinner mig i Östersund nu i dagarna på läger och har det bara fint. Snöläget har gjort att vi hamnat här eftersom det just nu faktiskt är enda stället i Sverige det går att åka skidor. Här har man sparat snö under bark sedan förra året som man nu har lagt ut runt en 3 km-ers slinga. Det funkar helt klart gott trots att plusgraderna varit alldeles för många!
Formen är bra och senaste månadens träning har gått väldigt fint. Helt enligt plan kan man säga, vilket är skönt. Jag har kunnat genomföra det jag tänkt. Det har nog också gjort att jag senaste veckorna börjar känna mig väldigt sugen att börja tävla . En extra spänning i kroppen som jämt börjar infinna sig så här års. Lika härligt är det varje gång och häftigt att suget kan infinner sig på nytt så där varje gång! Spänning, pirr och lite nervositet. Man börjar blir lite mer fokuserad på allt man gör. 
 2. När börjar tävlingssäsongen? Har du börjat tävla?
Tävlingspremiären i Bruksvallarna är nästa helg. Snöläget är lite kritiskt och än så länge vet vi inte om det blir någon tävling och var den i så fall blir. Alla spekulerar hela tiden och kollar väderprognoserna tre gånger om dagen! Tävlingspremiären är extra speciellt och alla vill vi komma igång och tävla. Första världscuploppet är helgen 19-20.e i Beitostölen i Norge och det är viktigt att få köra några lopp innan dess. Då känner man sig tryggare när det blir mera allvar.

 3. Vad ser du som den största utmaningen under denna säsong?
Att hitta samma tävlingsglädje och allt att vinna känsla som jag hade förra året. Att ta samma kliv upp i klassiskt som jag ifjol tog i skate och vara med högt upp i båda teknikerna. Att klara en hel lång säsong och hålla stinget uppe hela världscupen. Världscupen får mera vikt nu när det inte är något mästerskap. 

4.  Nu kommer vi att få rapporter från dig varje månad på Näringslivskontorets blogg men man kan även följa dig på din egen blogg och på twitter?
Ja det stämmer bra. Läs mer på http://mariarydqvist.se/
5. Tack Maria - när hörs vi nästa gång?
Om en månad när jag förhoppningsvis kommit igång bra och kört flera viktiga tävlingar. 

 Tack för idag och lycka till! Vi håller alla tummar!

//Karin Hellström