Kopparleden på nya marknader?

Elisabet Asp Christiansson, internationell säljare på Region Dalarna tillsammans med Karin Hellström, näringslivssamordnare på Älvdalens kommun
Idag har vi varit på ett jättebra möte på Region Dalarna i Falun.
Vi hade bokat tid med Elisabet Asp Christiansson som sedan ett par månader arbetar i ett projekt på Region Dalarna som internationell säljare.
Elisabets uppgift är att marknadsföra och sälja Dalarna som destination på ett antal utvalda marknader i  Europa. Ett jättespännde arbete som känns viktigt för Älvdalens och
Dalarnas utveckling inom besöksnäringen!
Alla Dalarnas destinationsbolag; VisitIdre, Siljan Turism, Visit Södra Dalarna, Visit Malung-Sälen, Visit Avesta-Hedemora ska i projektet utvecklas och samverka för att bli exportmogna mot den internationella marknaden.
Vårt syfte med besöket var främst att presentera http://www.visitkopparleden.com/ som ägs av Älvdalens kommun sedan 2011. Produkten/hemsidan "Kopparleden - från världsarv till världsarv på motorcykel" togs fram av Interreg-projektet Scandinavian Heartland I, ett samverkansprojekt mellan Sverige och Norge där man såg möjligheten att utveckla sträckan mellan Falun och Röros.
Ett fantastiskt jobb är gjort med hemsidan och nu arbetar kommunen tillsammans med Benny Tator, Attraktionsbyrån, för att utveckla Kopparleden på både den nationella och den internationella marknaden.
Elisabet såg en stor utvecklingspotential i http://www.visitkopparleden.com/ och vi hoppas nu på ett samarbete för att nå ut till fler och få många besökare till den fina sträckan mellan Falun och Röros.
Det finns fantastiskt mycket att erbjuda längs Kopparleden!
Vi diksuterade även andra frågor gällande utvecklingen av besöksnäringen i Älvdalen och alla andra kommuner i Dalarna. Mycket spännande och givande diskussioner.
Vi konstaterade att ett gott samarbete är jätteviktigt för att vi ska kunna utveckla regionen och bli mogna för att ta emot gäster från hela världen.
Tack Elisabet för en mycket givande dag!

//Karin Hellström