Hon, han eller hen?

Han, hon eller hen? Vilka bilder får du i huvudet?
Har du tagit del av debatten kring hen som varit aktuell i tidningar, tv och radio på sista tiden?
Debatten tog fart när Jesper Linqvists barnbok Kivi & monsterhund kom ut i januari i år. Sedan dess har det skrivits mycket om könsneutrala pronomen.
Läs mer om könsneutrala pronomen på http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsneutrala_pronomen
Jag har funderat på hur (och om) jag ska använda hen. Efter att ha arbetat med projektet Winnet8 har jag lärt mig att Dalarna har en av Europas mest könssegregerade arbetsmarknader. Män arbetar och verkar inom de traditionellt manliga yrkena och kvinnor arbetar och driver företag inom de traditionellt kvinnliga brancherna.
Varför är det fortfarande så? Kan vi göra något för att påverka detta?
Det handlar mycket om våra fördomar och attityder (ja, jag har mycket fördomar!).
Kan vi tänka anorlunda och komma ifrån det traditionella?
När vi på näringslivskontoret arbetar med rådgivning till personer som ska starta eget företag eller ta över ett befintligt företag måste vi tänka oss för och inte fastna i våra traditionella tankemönster.  Det är många gånger en utmaning - man gör det utan att reflektera, tror jag.
Svaret på frågan om jag ska börja använda hen blir;
JA, jag ska i framtida diskussioner försöka använda hen för att inte fatsna i de traditionella bilderna.
Pröva själv - vilka bilder får du i huvudet av han, hon och slutligen hen?

Jag tycker att det är en spännande utmaning - väl värt att prövas!

//Karin Hellström