Växtzon 8...?

Jag bor i växtzon 8, tror jag. Eller snarare sagt, jag har bestämt att jag bor i växtzon 8 och det är jag jättenöjd med.
Det må vara hur många program på tv, inslag på radio, reportage i snygga tidningar som helst om senaste trenderna vad gäller trädgård. Jag säger bara; nej, att odla är inte min grej!
Jag kan i och för sig förstå att det skulle vara helt fantastiskt att vara självförsörjande på alla grönsaker man kan tänkas behöva och att kunna visa upp en perfekt kryddträdgård med basilika, timjan, rosmarin och dylikt men de finns ju faktiskt att köpa på ICA eller Coop också:)
Att plocka pinnar på våren och elda upp dem är min prestation vad gäller trädgårdsarbete.
Jag har börjat idag. Solen har visat sig till och med här i Kallser och nu kändes det som att det var dags att gå ut och se över "ägorna".
Den så kallade "trädgården" består av ljung, blåbärsris, mossa och några strån med gräs som kommer upp allt efter som under sommaren. Dem klipper vi med trimmern kanske en gång om året.
Helt fantastiskt!
Kallser = växtzon 8? Jaaa!
För er trädgårdsintresserade som funderar på att flytta till Älvdalens kommun kan jag informera att det finns de som lyckas väl med trädgård även i våra trakter. Villa Blåkula är en fantastisk trädgård som är känd i trädgårdskretsar i hela Sverige. Läs mer och njut av bilderna på http://tradgardaridalarna.se/?id=2&sida=26

Jag tror att de har ett större intresse än jag för trädgårdsarbete...:-)

//Karin Hellström