Dags att plocka fram cykeln!


Cykeln och hjälmen är framplockade - det är vår!
I morse var det -8 grader i Kallser. Igår kväll var det vitt på marken - nysnö...!??
Men idag skiner solen och det blev till att plocka fram cykeln ändå. Det finns många fördelar med cykel; inte bara att man vaknar på morgonen:) Man får dessutom lite motion, man spar på miljön och lite pengar. Kan inte vara bättre!
Nu hoppas jag att det ska bli cykel till jobbet hela sommaren, om jag inte tar motorcykeln någon gång, den måste ju få lite luft den också (snacka om I-landsproblem!).
Min cykelväg är 9 km, en väg. Det vill säga cirka 18 kilometer fram och tillbaks - helt perfekt.
Cirka 18 kilometer tur och retur mellan Älvdalens kyrkby och Karlsarvet (Kallser på älvdalska)
När jag bodde i Göteborg hade jag ingen bil under många år - jag cyklade och åkte kollektivt istället. Det var jätteskönt att slippa tänka på dyra parkeringar, stöld och inbrottsrisken och inte minst att slippa lägga dyra pengar på att köpa en bil!
Många fördelar. Men tyvärr är det inte möjligt att klara sig här utan bil, ialla fall inte i Karlsarvet, där finns inga bussar eller annan kollektivtrafik.
Så är det. Man kan inte få allt.
Jag kan i dagsläget inte tänka mig att flytta tillbaks till stan!!
Att bo här på landet - det är livskvalitet. Man får ta fram cykel och njuta av att kunna trampa under barmarksäsongen!

//Karin Hellström