Mc-premiär!


Idag har det varit premiär på mc-säsongen! Det var kallt - men jättekul att komma ut och köra lite:)
Jag tog körkort för mc 2005, året innan vi åkte på långresa till Afrika på motorcykel.
Hur det gick till är  en historia i sig, men jag fick mitt körkort efter att ha tagit 20 (!) dyra lektioner i Göteborgs innerstad. Inte så kul med alla spårvagnar, trafik-infarkt, galna cyklister mm,mm.

Min första motorcykel fick heta Arne och var en gammal Honda från 80-talet. Jättebra som första motorcykel - enkel att köra och en riktig trotjänare.
Den andra motorcykeln blev en sporthoj; en Honda CBR 650. Oj, den gick fort! Lite väl fort kanske för en nybörjare som jag.
På våren 2006 köpte vi våra afrika-hojar, två stycken Suzuki 650 DR. De hade tidigare gått som körskole-motorcyklar och var av bra kvalitet och lämpliga för lång-touring.
I juli 2006 packade vi motorcyklarna och gav oss av på etapp 1,  Göteborg - Madrid. Vi hade gott om tid när vi körde genom Europa och temperaturen var uppe i dryga 40 grader under hela resan.
Vi kom till Madrid i början av augusti för att "parkera" motorcyklarna hos min syster till i oktober då resan skulle fortsätta.

Under hela resan bodde vi i vårt lilla, lilla tält!

Så blev det - resan mot Afrika fortsatte i oktober 2006 och vi fortsatte från Madrid mot Gibraltar där vi tog båten till Ceuta (spansk koloni på Afrikas nordkust) för att fortsätta ner Marocco, Västsahara, Mauritanien, Senegal, Gambia och mot Mali.
Visumet till Mali var inhandlat och klart när vi beslutade att vända hemåt igen.
Det blev väl inte riktigt som vi hade tänkt oss:-)
Varje dag var en kamp för att: komma vidare genom alla vägtullar, försöka undvika gränsvakter, korrupta poliser och militärer som skulle ha pengar, en ständig kamp att skaffa bensin och mat.

Det var en fantastisk upplevelse som jag inte på något sätt ångrar - men jag skulle inte rekommendera någon att göra det utan att man vet vad man ger sig in i...
Många ville ta del av de saker vi hade med oss på resan - denne berb ville gärna ha mitt ryggskydd och mina handskar...

Ingen mat? Vi  har en burk "en om dan" - det funkar nog!
Det känns härligt att vara i Sverige och i Älvdalen på motorcykel.
Under denna säsongen ska vi hålla oss till Kopparleden - mellan Falun och Röros och utforska allt man kan se och uppleva på leden.
Läs mer om Kopparleden på www.visitkopparleden.com .
På Kopparleden - från världarv till världsarv på mc.
//Karin Hellström