Möte med Destination Dalarna och Visit Sweden


Idag har det varit en heldag i Mora med fokus på besöksnäringen. Temat för dagen var
internationalisering och exportmognad. Destination Dalarna bjöd in representanter från kommunernas näringslivskontor samt från destinationsbolagen i Dalarna för att lyssna på Visit Swedens chefer i Norge och Holland.
Lotta Magnusson, länsturistchef i Dalarna och Elisabet Asp-Christensson, projektledare för Region Dalarnas internationaliseringsprojekt berättade om visioner och mål för Dalarna i framtiden samt hur vi måste arbeta för att bli exportmogna mot den iternationella marknaden.

Representanter från näringslivskontor på kommunerna i Dalarna och från de olika destinationsbolagen träffades för att lära mer om den norska och holländska marknaden
Tomas Johansson, landschef på Visit Swedens norgeavdelning berättade om potentialen som finns på den norska marknaden
Tomas Johansson, landschef på Visit Sweden i Norge, berättade att det går bra för Norge och att norrmännen har mycket pengar i plånboken att spendera på semester då det råder högkonjunktur. Han berättade om Visit Swedens viktiga arbete med att kommunicera med den norska marknaden på "rätt sätt". Tomas hade mycket bra statistik som de använde i sitt arbete för att nå de rätta målgrupperna och kommunicera för att uppnå goda resultat.
2010 spenderade normännen 20 000 gästnätter i Idre med omnejd. Tomas poängterade att vi måste arbeta långsiktigt för att behålla den norska gästen då konkurrensen blir allt tuffare.
Anne Tusveld, chef för Visit Sweden i Holland
Anne Tusveld, chef för Visit Sweden i Holland, berättade om marknaden i Holland och hur den typiske gästen ser ut som kommer till Dalarna och Sverige.Sverige har 1% av den holländska marknaden idag och de flesta som reser hit vill bo på camping eller i stuga, fokuserar på naturupplevelser och aktiviteter som är kopplade till friluftsliv.
Sverige är en "grön destination" och de satstar på målgruppen Active Family i sin kommunikation.
De har ofta hög utbildning och inkomst och är på resande fot i 12-14 dagar under sommaren.
Hon berättade också att 98% (!) är internetanvändare och söker information på nätet.

Kännedomen om Dalarna i Holland är inte hög - 99% har aldrig hört talas om Dalarna... de vet att de besöker Sverige!
Anne berättade om sommarkampanjen som kommuniceras i Holland. " Kom je buiten spelen!" det betyder - kom ut och lek! Syftet är att profilera Sverige som en "natural playground" - en naturlig lekplats för både barn och vuxna - full av aktiviteter i naturen!

Nu ska Destionation Dalarna tillsammans de olika destinationsbolagen och näringslivskontoren arbeta vidare med att utbilda och stötta stora och små företag inom besöksnäringen i Dalarna att bli exportmogna och erbjuda produkter och tjänster till den internationella marknaden.
Fokusländerna i internationaliseringsprojektet är Holland, Tyskland, Norge, Danmark och Ryssland.
Ett spännande och viktigt arbete!
Läs mer om Visit Dalarna på http://www.regiondalarna.se/sv/Verksamhet/Verksamhetsomraden/
//Karin Hellström