Idag har det varit en heldag i Mora med fokus på besöksnäringen. Temat för dagen var
internationalisering och exportmognad. Destination Dalarna bjöd in representanter från kommunernas näringslivskontor samt från destinationsbolagen i Dalarna för att lyssna på Visit Swedens chefer i Norge och Holland.
Lotta Magnusson, länsturistchef i Dalarna och Elisabet Asp-Christensson, projektledare för Region Dalarnas internationaliseringsprojekt berättade om visioner och mål för Dalarna i framtiden samt hur vi måste arbeta för att bli exportmogna mot den iternationella marknaden.
Representanter från näringslivskontor på kommunerna i Dalarna och från de olika destinationsbolagen träffades för att lära mer om den norska och holländska marknaden |
Tomas Johansson, landschef på Visit Swedens norgeavdelning berättade om potentialen som finns på den norska marknaden |
2010 spenderade normännen 20 000 gästnätter i Idre med omnejd. Tomas poängterade att vi måste arbeta långsiktigt för att behålla den norska gästen då konkurrensen blir allt tuffare.
Anne Tusveld, chef för Visit Sweden i Holland |
Sverige är en "grön destination" och de satstar på målgruppen Active Family i sin kommunikation.
De har ofta hög utbildning och inkomst och är på resande fot i 12-14 dagar under sommaren.
Hon berättade också att 98% (!) är internetanvändare och söker information på nätet.
Kännedomen om Dalarna i Holland är inte hög - 99% har aldrig hört talas om Dalarna... de vet att de besöker Sverige! |
Nu ska Destionation Dalarna tillsammans de olika destinationsbolagen och näringslivskontoren arbeta vidare med att utbilda och stötta stora och små företag inom besöksnäringen i Dalarna att bli exportmogna och erbjuda produkter och tjänster till den internationella marknaden.
Fokusländerna i internationaliseringsprojektet är Holland, Tyskland, Norge, Danmark och Ryssland.
Ett spännande och viktigt arbete!
Läs mer om Visit Dalarna på http://www.regiondalarna.se/sv/Verksamhet/Verksamhetsomraden/
//Karin Hellström