Vi har fått en ny hyresgäst på kommunkontoret i Särna


Tomas Olsson, Weda skog, är nyinflyttad på kommunkontoret i Särna
Vi har fått en ny hyresgäst på kommunkontoret i Särna.
Thomas Olsson sitter nu i Särna halvtid som virkesköpare för Weda skog.
Thomas tillägger att även om han bara arbetat halvtid så är han aldrig så långt ifrån telefånen.  Tomas bor i dag i Tännäs men är faktiskt ursprungligen från mina hemtrakter utangör Göteborg, visst är värden bra liten.
Weda skog tar hand om allt från den lilla plantan till den avverkade timmerstocken.   Om du vill läsa mer om företaget så kan du gå in på http://www.vedaskog.se/

24/4 ska Weda skog har öppet hus på Särna kontoret mellan kl: 10:00-18:00. Kom och ta dig en kopp kaffe och en bit tårta samtidigt som du kan passa på att diskutera frågor gällande skog med skickliga yrkesmän. 

Vad gör en skogsuppköpare frågar jag som inte är så insatt i detta ämne?
- Vi försöker att ta fram råvara till timmer och massaindustrin.
- Vi lämnar offert på skog som ska säljas.
- Vi hjälper skogsägaren med allt från plantering till slutavverkning.
Berätta om en vanlig dag på ditt arbete?
-  Jag får en kontakt med en skogsägare som vill ha hjälp med skötseln av sin fastighet, sedan åker jag ut och går igenom fastigheten, med eller utan markägaren.  Sedan presenterar jag ett åtgärdsförslag. Det kan vara exempelvis vara att det behöver röjas, planteras, gallras eller avverkas. Efter det presenterar jag förslagen och så försöker vi att komma överens om prisfrågan.
Din Rådgivningen är den kostnadsbelagd?
-Nej det är en service som vi håller med.
Varför har ni etablerat er i Särna?
- Wedas industri behöver mer virke, därför behöver vi öka vårt upptagningsområde.

Tack Tomas - välkommen till vårt kontor!

//Karin Ardefelt