Fiskepremiär - ett vårtecken

Lägerplatserna läng Österdalälven fylls med husbilar, tält och det är full aktivtet under fiskepremiären
Härligt med fiskepremiär, tycker jag!
Det är ett riktigt vårtecken när älven blir full av fiskare och våra fina lägerplatser fylls av husbilar, tält och det blir full aktivtet. Dag och natt:-)
Jag fascineras av dessa män (det är övervägande män) som står i älven från tidig morgon, under hela dagen fram till kvällen med tålamod att vänta och vänta på att eventuellt få fisk...
Som ni kanske förstår är jag inte fiskare själv; det är troligtvis det som är "grejen" - att bara stå och vänta.
Vad jag tycker spelar ingen roll - huvudsaken är att de som besöker Älvdalens kommun får en positiv bild och vill komma tillbaks. Att de talar med sina vänner och bekanta och rekommenderar ett besök hit till vår fina kommun. Eler hur?!

Under kvällen och natten eldas det i slogbodarna längs med älven och jag antar att det blir många "fiskehistorier" under småtimmarna. Tänk om man hade fått vara en liten fågel och lyssna!
Jo, jag är nog lite nyfiken ändå. Man kanske skulle ge sig ut en kväll och ta en öl med "gubbarna". Då hade jag troligtvis fått tips om vad vi kan bli bättre på i kommunen - utifrån en besökares perspektiv.
Vi får väl se hur det blir med det.
Jag nöjer mig med att se och lyssna "från andra sidan älven" här hemma i Kallser, än så länge!

Igår kväll var det 20 "gubbar" i älven här i Kallser - en härlig syn!

Vill du veta mer om de fina lägerplatserna längs Österdalälven?
Läs mer på http://www.alvdalen.se/upload/Dokument/Broschyrer/Kultur_fritid/Alvdalen_Kommun_Lagerplat.pdf

Du kan hitta även hitta boende och fiskekurser på www.visitidre.se

Varmt välkommen till Älvdalen!
//Karin Hellström