Stratsys, nämndplan och verksamhetsplan

Idag har jag fått en kurs av min kollega Cen Månsson i hur jag ska använda mig av Stratsys, ett IT-baserat mätsystem som vi använder på kommunen.
Cen Månsson, expert på Stratsys på Älvdalens kommun
Syftet med Stratsys är att vi som arbetar på kommunen ska redovisa vårt arbete så att våra chefer och politiker kan se att vi gör rätt saker. Jättebra, tycker jag!
För näringslivskontorets del betyder det att vi regelbundet redovisar bland annat:

- placeringen på Svenskt näringslivs ranking (årligen)
- antal företagsbesök
- antal nystartade företag
- antal rådgivningar till befintliga företagare
- antal rådgivningar till nya företag
- antal seminarier och work shops för företagare med olika tema
- antal frukostmöten (+ antal deltagare på frukostmöten)
- antal deltagande på mässor
- antal deltagande på föreningsträffar
- antal nyhetsbrev, antal blogginlägg, antal gillamarkeringar på FB
- antal ärenden i Forum Älvdalen
- antal träffar och rådgivningar med studenter och ungdomar

Detta är ett axplock av de mätbara mått som jag och Karin Ardefelt dagligen ska arbeta med i hela Älvdalens kommun.
Grunden för detta är den näringslivsstartegi som politiker i Älvdalens kommun har beslutat om. Läs mer om strategin på http://www.alvdalen.se/sv/Naringsliv/Naringslivsstrategi/

Strategi, nämndsplan och verksamhetsplan för näringslivskontoret
Den verksamhetsplan som vi arbetar med nu är för 2013.
För mig som inte tidigare arbetat i en kommun kan det kännas lite konstigt att ha så lång framförhållning. När jag var egen företagare arbetade jag mer kortsiktigt utifrån kundernas behov - just nu.
Men - jag lär mig hela tiden.
Stratsys är ett jättebra system som vi givetvis ska arbeta med regelbundet för att se till att vi når de uppsatta målen med näringslivskontorets arbete!

Tack Cen för din hjälp.
Nu är det bara resten kvar:)

//Karin Hellström