Tankar kring besöksnäring och reseanledningar

Väderkvarnar på Gotland - en av alla sevärdheter på ön...
Nu är det slut på semestern för denna gången.
En vecka går fort men jag tycker att det är bra att vara ledig under kortare perioder, åka bort och se lite annat för att sedan komma hem igen med ny inspiration.
Dessutom är det skönt att vara på semester när man slipper trängas med andra :)
Jag har under veckan ägnat mig åt både omvärldsanalys och benchmarking (= man utvärderar sin verksamhet i förhållande till dem som man uppfattar bete sig bäst inom respektive verksamhetsområde).

Var har jag varit? Jo, på Gotland för första gången i livet!
Inom besöksnäringen brukar man prata om reseanledningar, anledningen att vi besöker ett visst resmål?
Min reseanledning för att åka till Gotland var:
- att uppleva naturen som jag sett och hört mycket om med allt vad det innebär av djur och naturupplevelser.
- att ta del av kulturen på Gotland; mat, språket, hantverk, byggnader och kulturarv.
- att bada (det blev det inga bad pga att temperaturen i vatten och på land var väl kallt (: )
- att besöka Visby.
- att se hur de arbetar med besöksnäringen och tar hand om sina gäster på ön.

Jag är imponerad.
Vi laddade ner en app där man kan hitta all information man kan tänkas behöva under sin vistelse på Gotland! På telefonen kan man hitta information om boende, mat, aktiviteter, handel, naturupplevelser mm,mm. Dessutom är all information kopplad till en karta på google där du hittar avstånd och beskrivning av vägen till de olika platserna. Helt suveränt!


För mig som är "förstagång-besökare" på ön ger detta ett väldigt gott intryck och jag känner mig  mycket välkommen till Gotland. På appen söker jag information om de specifika saker som intresserar mig och jag kan planera min vistelse utifrån mina behov.

Vad kan vi i Älvdalens kommun lära oss av Gotland?
Hur upplever våra besökare vistelsen i Älvdalens kommun?
Jag tror att vi tillsammans måste arbeta för att uppfylla besökarens behov och "paketera" vår kommun på ett liknande sätt som de gjort på Gotland.
Kan vi tillsammans skapa en app där vi erbjuder besökaren all denna information på ett samlat och proffsigt sätt?
I samverkan mellan våra lokala företag, Visit Sweden, Visit Dalarna och Visit Idre kanske vi kan samla alla och arbeta fram en liknande produkt?
Jag hoppas verkligen att vi kan uppnå det målet och försöka få till ett samarbete utifrån besökarens perspektiv. Att träta mellan byar och kommuner har vi inte "råd med". Besökarna vet troligtvis inte om de är i Mora, Orsa eller Älvdalens kommun - inte heller om de är i Älvdalen, Särna, Idre eller Grövelsjön. De är på semester i Dalarna i Sverige och vill ha en upplevelse med sig hem!

Vilken av mina reseanledningar upplevde jag som mest positiv på Gotland?
Helt klart var det naturupplevelserna som jag rekommenderar varmt. Alla naturresevat (som man hittar på appen) var väl markerade av Länsstyrelsen Gotland och man fick ta del av mycket bra information på skyltar vid varje plats. Fårö är en reseanledning i sig!
Raukarna var också häftiga att se på plats i det karga landskapet. Även där kunde man hitta alla på appen med information om läge och kartbeskrivning.
Visby var inte riktigt "min grej". Nej,för mig var det som en blandning av Marstrand, Torekov och Båstad. Det har jag sett nog av...
Här kommer några av mina favoriter:

 Fiskeläge på Fårö
Rauk vid Hoburgen

Solnedgång på Gotland södra udde
Nu ser vi framåt och fram emot ett samarbete mellan olika parter i Älvdalen och Dalarna för att utveckla vår destination till en reseanledning för besökare från hela världen!
Tack för denna gången Gotland - jag lär återvända till ön fler gånger.
//Karin Hellström

ps. Vilka reseanledningar har vi i Älvdalens kommun? ds.