Avkopplat uppkopplad?

Sommar och semester - med eller utan uppkoppling?
I dagens Svenska Dagbladet läser jag under rubriken "Öva att stänga av" om dilemmat med tillgänglighet under semestern och ledigheter. Sara Lomberg har skrivit en krönika på ämnet.
I Tyskland har arbetsmarknadsministern gått så långt att hon vill förbjuda tvång eller förväntan på att anställda svarar på mejl efter arbetstid och under ledighet.
På "andra sidan" skriver en kolumnist på Financial Times att hon aldrig tar längre semestrar utan hela tiden är tillgänglig och svarar på mejl och skriver artiklar - hon kallar det för "worlingdays".
Nu i sommartider är ämnet aktuellt och frågan kommer upp i tv-soffor, tidningsartiklar och kanske även på många arbetsplatser.
Hur gör du? Är du uppkopplad under semestern?
Jag tycker att det är en svår avvägning och försöker "dela upp" mitt utnyttjande av internet i olika delar, jobb och privat.
Vissa saker är ju svårt (som den här bloggen..) Här skriver jag och min kollega om livet på näringslivskontoret och vad som händer i Älvdalens kommun men ibland blir det lite mer personliga inlägg och reflektioner. Som detta...
För att inte bli allt för privat vill jag meddela att jag är uppkopplad hela sommaren och är tillgänglig fram till och med vecka 32. Vecka 33-36 är jag ledig och helt avkopplad!
Min kollega Karin Ardelflet är just nu helt avkopplad (hoppas jag!) och återkommer vecka 29 igen.

Hoppas att ni alla får en riktigt bra sommar- med eller utan uppkoppling!

Under vecka 33-36 är jag helt avkopplad!

Läs SVD och Sara Lombergs krönika på http://www.svd.se/naringsliv/karriar/ova-avkopplad-uppkoppling-i-sommar_7289457.svd

//Karin Hellström