Drömmen om en fäbod

Ett par av de fantastiskt vackra kossorna på Gessi Fäbodar

Jag måste erkänna, jag har en dröm om att leva och verka på en fäbod. På riktigt.
Att kunna leva nära djur och natur och (eventuellt) kunna ha möjlighet att vara självförsörjande i den mån det går. Tänk, vilken lycka.
Innan det blir verklighet får jag nöja mig med att leva ut min dröm genom att hälsa på de fäbodbrukare som vi har i vår kommun. Idag tog jag motorcykeln och åkte norr ut.
Efter Åsen-bron kör jag vänster och jag kan välja mellan Gessi, Floj och Hedbodarna, tre "levande" fäbodar. Jag väljer Gessi på grund av att jag läste på Facebook att Anna hade gjort smör igår - riktigt fäbodsmör.
Har du smakat riktigt fäbosmör? Ta en tur upp och köp en bytta - du kommer inte att ångra dig.
Detta är Bregottfabriken på riktigt!

Robert på Gessi Fäbodar
Robert och Anna driver Gessi Fäbodar tillsammans med sina barn och producerar bland annat smör, getost, messmör och vanlig ost som de säljer på plats. Från midsommar har de även kaffeservering med hembakade kakor och bröd på fäboden. En riktig höjdare!
Jag sätter mig ner och pratar med Robert en stund när han rör i messmöret över elden.
- Vi har varit här i en vecka nu, berättar han, och vi håller på att förbereda oss inför sommaren. Kossorna har inte vant sig ännu vid att vara på fäboden och de står utanför och råmar höljutt för att få komma in men det är för tidigt, fortsätter Robert.
- Ost har vi inte hunnit få fram någon färdig ännu men vi har gott om smör.
Under tiden jag är på plats kommer flera bilar och köper smör. Det tar på lagret. De flesta som kommer pratar älvdalska. Jag njuter av att sitta i miljön och bara lyssna...

Produktion av smör, ost och messmör sker på fäboden. Kraven på kontroll för livsmedeltillverkning är många.
På Gessi erbjuder man även boende för de som vill uppleva lugnet och vara delaktig i arbetet med djuren och framställningen av fäbodprodukter. Jag kan inte tänka mig något bättre sätt att spendera semestern om jag hade varit en stressad stadsbo. Ett paradis.
Ett riktigt paradis på fäboden

Nyfiken på min motorcykel
När jag beger mig av från fäbovallen får jag sällskap med av en av korna.
Hon är nyfiken på mig och min motorcykel :-)
Hemma kan jag nu njta av det fantastiska smöret - tillverkat i den "riktiga Bregottfabriken"
Jag återvänder på grusvägarna tillbaks till Älvdalen med ett leende på läpparna och upprymd av känslan från fäboden. Jo, drömmen lever kvar lika starkt som tidigare.
Vi får väl se hur det blir med det!

Läs mer om livet på fäboden på http://www.gessifabodar.se/
//Karin Hellström