Midsommarfirande i Evertsberg

Tro det eller ej - jag har aldrig varit på något midsommarfirande i Älvdalen eller i Dalarna. Jag skäms lite när jag skriver men det är så det är.
I år bestämde vi oss för att göra ett försök och efter att ha granskat  Älvdalens kommuns hemsida och listan på alla olika byar bestämde vi oss för att åka till Evertsberg.
Evertsberg tar emot gästerna med hissad flagga och lövat kapell. Många bär dräkt - både gammal och ung.
Det är fest!
Förberedelser innan brudparet ska in i kapellet
Dräkter bärs av unga och gamla

Musiken är traditionell
Utanför det lilla kapellet står det mycket folk och väntar på att brudparet ska gå in i kyrkan för att genomföra den traditionella vigseln - detta är (vad jag förstår) unikt för Evertsberg.

Brudparet påväg in i Kapellet
Jag slås av engagemanget som finns hos alla och vilken fantastisk attraktion detta är för besökare från andra länder; musiken, kläderna, majstången och allt där till är ju unik och känns verkligen äkta!

Små dalkullor
Tack för besöket alla ni som varit engagerade i evenemanget i Evertsberg!
Jag kommer inte att glömma upplevelsen av mitt första midsommarfirande i Älvdalens kommun och i Dalarna - det lär inte bli det sista!

//Karin Hellström