Inventering av SNI-koder för utvecklingen av besöksnäringen

Scandinavian Heartland är ett Interregprojekt  som  arbetar för att utveckla småskalig besöksnäring i Dalarna och Fjellregionen i Norge

Vad är en SNI-kod?
SNI-koden berättar vilken typ av verksamhet som en företagare bedriver. Det är en kod man uppger när man registrerar sitt företag för att bland annat Statistiska Centralbyrån ska ha koll på vilka typer av företag som drivs i vårt land.
Just nu tittar jag på företag i Älvdalens kommun som bedriver upplevelseverksamhet inom bland annat forsränning, skotersafari, fiskeguidning, hundspannsäventyr och nöjesjaktarrangemang - alla dessa företag har 93199 som SNI-kod.
Hur många företag har vi i kommunen som har 93199 som huvudnäring eller binäring?
Enligt www.webselect.se har vi 10 företag som har detta som huvudnäring.
Inte så många kan man tycka - i en kommun som Älvdalens kommun.
När jag söker på 79900, Turism guidning/turistbyråverksamhet, får jag fram att vi har 15 företag i Älvdalens kommun som har denna typ av verksamhet som huvudnäring/binäring.
Vid en närmare analys ser jag att ett antal inte bedriver aktiv verksamhet längre inom detta området.

Varför gör jag detta?
Jag håller på att ta fram underlag för det kommande arbetet med projektet Scandinavian Heartland.
Vi  letar efter små upplevelseentreprenörer i vår kommun.
I arbetet ingår även utvecklingen av Kopparleden - från världsarv till världsarv på mc, och att utveckla företag på www.visitkopparleden.com

I projektet Scandinavian Heartland ingår tre delar för att utveckla besöksnäringen i Dalarna och Fjellregionen i Norge, "Hjärtat av Skandinavien":
De tre delarna är:
- Affärssamverkan
- Inkubation
- Evenemangsutveckling

I den första delen, affärssamverkan, går arbetet ut på att utveckla ett samarbete mellan små upplevelseentreprenörer och boendeanläggningar för att skapa upplevelsepaket som gör företag/destinationen "Hjärtat av Skandinavien"  attraktiv på en internationell marknad.

I den andra delen, inkubation, erbjuder projektet utbildning för småskaliga turistföretag och upplevelseentreprenörer. Målet är att de ska bli bokningsbara tillsammans med andra företag och utveckla sina kunskaper för en ökad konkurrenskraft.Ett samarbete mellan entreprenörer i Norge och Sverige ingår givetvis.

I den tredje delen, evenemangsutveckling, kommer projektet att arbeta för att stärka och utveckla regionens evenemang genom att skapa tematiska och gränsöverskridande nätverk. Fokus kommer att vara på idrottevenemang, kultur, musik & motor.


Nu söker vi tillsammans med projektet Scandinavian Heartland små upplevelseentreprenörer i Älvdalens kommun som vill delta i arbetet med att utveckla sina företag i samarbete med andra företagare inom besöksnäringen!

Intresserad?
Hör gärna av dig till Karin Hellström eller Karin Ardefelt på näringslivskontoret i Älvdalens kommun.
karin.hellstrom@alvdalen.se
karin.ardefelt@alvdalen.se

Du kan även kontakta Tatjana Summermatter,  Turistbyrån i Älvdalen.
tatjana@visitidre.se eller Benny Tator som arbetar med utveckling av Kopparleden på ab@telia.com
Spännande inventering pågår för att se vilka typer av företag  vi har i kommunen.


//Karin Hellström