Företagsbesök på HS Sjöberg Ur & Guld

Företagsbesök på HS Sjöberg Ut & Guld i Älvdalen  (Bobo vill inte vara med på bild)
Idag har jag varit och hälsat på Bobo Backlund som driver HS Sjöberg Ur & Guld i Älvdalens kyrkby. Bobo möter upp i butiken som är välfylld med klockor, smycken, present-artiklar, solglasögon mm,mm.
Hur länge har du drivit butiken, frågar jag?
- Min morfar startade 1923, därefter tog min mormor över, min mamma och 1990 blev det min tur att driva butiken vidare, berättar Bobo.
Vilket sortiment är det som du säljer mest av?
- Man kan säga att det är 50/50 klockor och smycken, fortsätter Bobo. Klockor gick ner under en period men nu är försäljningen uppe på samma nivå igen. Trots att man använder mobil-telefon som klocka  vill fler och fler ha en "riktig" klocka av "rätt märke" och bra kvalitet. Det har blivit en statusmarkör och styrs av mode och trender. Just nu ska klockorna vara stora och dyra.
Var kommer dina kunder ifrån? Älvdalen?
- Jag har varit igång så pass länge, berättar Bobo vidare, att jag är känd i branschen. Många trogna kunder kommer från både Mora och VästerDalarna. De vet att jag har bra kvalitet och bra service.
Jag köper inte in så många produkter av varje i mitt sortiment - det betyder att man vet att alla inte går omkring med de varor man köper hos mig - man är unik. Det är viktigt för mina kunder.

1923 startade Bobos morfar upp HS Ur & Guld
Bobo driver inte bara sin butik utan har många järn i elden! Han är bland annat ordförande föreningen Köpmangatan som är en gemensam förening för butikerna i byn.

Hur ser ni på framtiden inom Köpmangatan och handeln i Älvdalens kyrkby, frågar jag?
- Jag tror helt klart att det vänder tillbaks igen inom kort, förklarar Bobo. Denna typ av handel på mindre orter med personlig service och bra kvalitetsvaror kommer igen när folk tröttnar på stora varuhus med kedjor som alla säljer samma varor. Kvalitet kommer att bli allt viktigare i framtiden och det kommer att gynna oss. Kvantitet och en allt högre konsumtionstakt är inte hållbart i längden.

Bobo berättar om hur han under 90-talet var på gång att starta butik på Manhattan i New York och hur finansmarknaden och lågkonjunkturen förstörde hans planer på expansion "overseas".
- Jag drömmer fortfarande om att resa över till USA men mitt hem och mitt hjärta kommer alltid att vara i Älvdalen, säger Bobo. Älvdalen är och kommer alltid att vara min fasta bas i tillvaron.
- Semester?? säger Bobo när jag frågar om han inte varit ledig i sommar. Det hade jag sist 1997. Ska jag åka någonstans på semester i världen blir det antingen till Grövelsjön eller Manhattan!

Jag tackar för en intressant pratstund med Bobo.
Hoppas att det blir en tur till "The Big Apple" under hösten!

//Karin Hellström