Företagsbesök på kalfjället

Underbara vyer på fjället

Don McGillicuddy arrenderar och driver Rödsjöstugorna i Fulufjällets nationalpark och det har han gjort nu i sju år i egen regi. Innan dess drev han även Njupeskärserveringen tillsammans med ett antal andra entreprenörer under tre år. Don är rutinerad på fjället, kan man säga.

Stugorna ägs av Länstyrelsen och dom ligger uppe på fjället. En Canadensare som bor uppe på kalfjället halva året i vår kommun, jag slutar aldrig att förundras över att vi har så många som flyttar till vår kommun för att driva företag. Det måste vara tecken på att det finns mycket som drar här!

Don McGillicuddy som arrenderar och driver Rödsjö stugorna på Fulufjället 

Om du vill besöka Rödsjöarna så måste du vandra eller också åka helikopter. Om du vill vandra så är det ca 3,5 km från Njupeskärsparkeringen men du kan också gå från Brottbäckstugorna som jag gjorde, då är det ca: 6km vandring. Jag tycker att det verkligen är väl värt mödan. På Rödsjön fins det fem bokningsbara uthyrningsstugor med totalt 32 sovplatser, bastu och föreståndarbostad. Anläggningen är bemannad under delar av året. Don informerade mig.
– Jag brukar vara här och hålla stugorna öppna 1:a mars tills det att isen smälter vilket brukar innebära mitten av maj, och då är det framförallt fiskare som kommer upp hit, men självklart en och annan skidåkare och skoterförare som njuter av vidderna.
Sedan öppnar Don stugorna igen 1:a helgen i juni och stänger i mitten av september. Under den tiden är det mycket barnfamiljer och naturligtvis fiskegubbar, säger Don.
- Det finns dessutom en öppen stuga med 6 sovplatser som är obemannad. Denna stuga är öppen året runt och här kan man övernatta till en kostnad av 110: - per person och natt, berättar Don, man betalar in på postgirotalong som finns i stugan.

Vi är mycket tacksamma för att stugorna finns, det är skönt att veta att det finns tillgängligt när man är på fjället på vintern då vädret kan skifta snabbt. Jag och min familj har utnytjat denna stuga många gånger under vintern.
När jag gick upp till stugorna så var det fullbokat, så jag och familjen fick ta med oss tältet, ja detta är ett välbesökt resmål trots att man måste använda "apostlahästarna " för att ta sig hit. 



Leden från Brottbäckstugan är väl markerad så man finner vägen lätt både sommar och vinter.


Ved finns tillgängligt vid stugorna


Bastubad lockar  efter vandringen
Här kan du även basta hyra båt och köpa fiskekort. Don poängterar att det är kontant betalning som gäller här på fjället.
Vem kan motstå ett bastubad och tvagning efter några dagar på fjället, det kunde åtminstone inte vi.
En mycket bra affärside!

I år är det 10 års jubileum för Fulufjälles nationalpark. Hur ser du på framtiden Don, frågar jag, kommer du att utveckla din verksamhet? Bygger du färdiga paket som du kan erbjuda dina kunder tillsammans med andra entreprenörer? Dalalyftet kommer att håll paketringskurser i höst  i hela vår kommun, kommer du?
-Tyvärr då är jag i Canada, men självklart är jag öppen för den typen av samarbete. Är det någon som vill samarbeta med mig så når de mig på min e-post fulufjallet@hotmail.com.

Tack Don och lycka till i framtiden!

Karin Ardefelt

Bokning av stugor i Rösjön och Harrsjön görs på: fulufjallet@hotmail.com ,
Mobil: 070 2890655

Du finner mer information på Länsstyrelsens hemsida.
http://www.dalarna.se/sv/Hotell/Fulufjallet1/Nationalparken/Stugor-pa-fjallet/