Livet på landet - lyckan över ett telefonnummer

Det är en lycka att få bo på landet - av många små och större anledningar!
Som ni säkert alla vet är jag relativt nyinflyttad - från stan till landet. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om (de positiva) tankarna kring livet på landet, men jag ska försöka dela upp det lite för att inte trötta ut er läsare.
Jag kan inte hitta något negativt med att bo på landet. Kanske en sak, det finns inga bussar eller lokaltrafik. Men jag har full förståelse att det inte kan bära sig med bussar när underlaget inte räcker till.Så det glömmer vi direkt.
Många gånger upplever jag att det klagas och att många får det att låta som om det är så synd om oss som bor på landet. Jag förstår inte det!?!
Vi som bor på landsbygden borde sträcka på oss och vara positiva och stolta - då skulle vi säkert få fler att välja att flytta hit!
Vi är ju ambassadörer för vår bygd - då kan vi inte vara negativa när vi kommunicerar utåt!
Idag vill jag skriva om lyckan att ha ett enkelt telefonnummer.
Under de sista 10 åren jag bodde i Göteborg flyttade jag nio gånger. Ett flertal gånger skulle jag byta telefonnummer, olika sexsiffriga kombinationer som var hopplösa att komma ihåg. Jag har fullt upp med att komma ihåg alla koder till allt - nu skulle jag även komma ihåg nya telefonnummer jämt och ständigt. Grrr.

När vi kom till vår by utanför Älvdalen skulle vi installera telefon för att kunna surfa trådlöst och började undersöka hur det varit med telefonjack i det lilla huset. En man från ett telefonbolag kom och hjälpte till och hittade slutligen kopplingen. Installationen var klar och vi skulle få ett nytt telefonnummer.
När vi talade med grannen och berättade att vi blivit med telefon utbrast de:
- Vilket nummer har ni? De fortsatte snabbt och redogjorde för alla byns hushåll och vem som hade 1,2,3,4 osv:
xxxx - 200 01 har xxxx xxxxx
xxxx - 200 02 har xxxx xxxxx
xxxx - 200 03 har xxxx xxxxx
xxxx - 200 04 har xxxx xxxxx
osv, osv, osv.......
I vår by bor det idag drygt 20 personer hela året runt (drygt 10 hushåll). Ni kan ju tänka er att det inte blir så många nummer. Vi hamnade alltså lite längre ner på listan och behöver bara komma ihåg ett nummer - vilken lycka!
Ni kanske tycker att det låter löjligt men detta är små saker som gör att livet på landet blir mycket enklare än i stan - tro mig!

//Karin Hellström