Narve - en trotjänare på Älvdalens kommun

Narva Hansen, fordonsansvarig på Älvdalens kommun
Vårt arbete på näringslivskontoret innebär många resor och vi använder till största delen kommunens egna bilar. Som fordonsansvarig på Älvdalens kommun arbetar Narve Hansen sedan 47 år tillbaka - Narve är en riktig "klippa" och är alltid lika vänlig och hjälpsam!
Jag passar på att ställa några frågor till Narve när jag ska hyra bil.

Hej Narve - stort tack för att du alltid är så hjälpsam när vi ska hyra bilar!
Berätta, hur länge har du varit på Älvdalen kommun?
- Jag började 1965, berättar Narve, i 47 år har jag jobbat på kommunen.

Vad innebär ditt arbete som fordonsansvarig?
- Jag har ett driftansvar för kommunens alla 40 fordon, allt från internuthyrningen, hemtjänsten och  fastighetsavdelningens fordon. I mitt dagliga arbete betyder det besiktningar, skaderapporter, försäkringsärenden mm,mm.Det är både praktiskt arbete men också en hel del administration, fortsätter Narve.

Vad är det bästa med arbetet?
- Det är att få träffa många olika typer av människor, man får en stor känsla för människor och en personkännedom om hur olika personer fungerar. Det är spännande, förklarar Narve vidare.
- Jag tycker att det är ett fritt och bra arbete - frihet under ansvar. Jag har ingen chef som är "på mig"  men gör jag inte det jag ska så är det jag själv som får lida för mitt slarv.

Vad är de största förändringarna under de 47 år som du jobbat?
- Jag har sett en hel generation komma och gå, många personer har man träffat och haft som kollegor under åren. Jag är nöjd med Älvdalens kommun som arbetsgivare  - jag tycker att det fungerat bra!

Vad hade du för drömmar att arbeta med som ung?
- Jag hade drömmar om att bli läkare eller advokat - men mitt intresse för bilar har alltid varit stort så detta jobbet har passat mig bra. Jag har fått arbeta med mitt intresse!
Sedan 60-talet har jag ägt 13 amerikanska bilar, tillägger Narve stolt.

Kul, säger jag, håller du på att putsa upp bilen nu inför Musik- & motorfestivalen??
- Ja, jag har en Cadillac De Ville 1990 som jag ska ta fram och köra i helgen!

Narve i sin Cadillac De Ville 1990
Hur länge har du tänkt fortsätta jobba?
- Ja, säger Narve och ser lite pillemarisk ut, det vet jag inte riktigt. Mitt största fritidsintresse (förutom bilarna) är att fiska och få vara i mitt sommarhus i Norge. När jag är där mår jag som bäst!

Det är där du ska spendera dina dagar när du "drar dig tillbaka" från arbetet på kommunen, frågar jag?
- Jo, så blir det nog, säger Narve avvaktande.

Jag frågar inte mer.
Jag är så tacksam så länge Narve jobbar kvar och tar hand om bilarna som vi kör i tjänsten!
Alltid lika vänlig och hjälpsam - vad det än gäller.

Tack Narve för pratstunden.

//Karin Hellström