En sista påminnelse för dig som vill ha hjälp med att få fiber till din fastighet i Särna

Nu har Särnafibers ansökan till Länsstyrelsen skickats in. Vad innebär detta för Särnaborna frågade jag Karl-Olof Jensen från ”Bynet” som i fredags flyttade sitt kontor till Särnakontoret.

-Det innebär att de 86 som har skickat in och betalt sina 150:- som intresseanmälan kan ta del av det bidrag som vi beräknar att få från Länsstyrelsen.  Länsstyrelsens bidrag kommer att innebära att de står för 50% av kostnaden för bredbandet fram till de hushåll som är med i dag.
-Karl–Olof, kan man inte gå med senare?
-Jo det går jättebra, men då kan man inte ta del av bidraget från Länsstyrelsen.
- Jag vill tillägga, säger Karl-Olof, att jag har pratat med Länsstyrelsen och vi kan komplettera med fler medlemmar under denna vecka.
När jag hörde detta och Karl-Olof visade mig listan över de som anmält sitt intresse så blev jag mycket förvånad. 

Var är alla företagare undrar jag!?  Jag vet hur många företag det finns i Särna, tror de inte på framtiden?  Detta är ju en jättechans, om denna chans kommer en gång till vet vi inte.

Det är därför som jag nu skriver på bloggen och skickar ut detta på Facebook, det är för att ge er en sista påminnelse. Jag är själv med för jag ser detta som en förutsättning för att leva kvar här. Jag vill ha telefon, TV och Internet även i framtiden. Om jag dessutom ska starta ett företag så måste jag ju vara med. 

Hur man gör för att gå med finner ni information om på Särnafibers hemsida, klicka på länken nedan så kommer du direkt dit. Men om du är intresserad så måste du agera nu.

PS! Du som har företag, tänk på att företaget och du måste skicka in varsin intresseanmälan, om det gäller två olika fastigheter. Karl-Olof ritar in alla fastigheter dit fibern ska gå, och alla beräkningar utgår efter detta och likaså Länsstyrelsens bidrag.