Entreprenörskap till varje pris?

Entreprenörsskap till varje pris?
Vad innebär det att vara företagare och entreprenör?
Jag och mina kollegor träffar många olika typer av företagare och entreprenörer i vårt arbete, alla med olika affärsidéer, tankar och engagemang i sitt företagande.
Grunden till företagandet är för mig att ha en produkt eller tjänst som man erbjuder till en kund som efterfrågar det jag säljer. Om inte efterfrågan redan finns så kan det vara så att man ska försöka skapa en efterfrågan. Oftast lite svårare och tar oftast mer tid - vilket betyder att man måste ha längre uthållighet och kapital.
För att starta företag så tycker jag att man som minimum ska försöka att svara på följande frågor:
- Vad är det jag vill göra? Vilken affärsidé har jag?
- Vem är min kund? Finns det någon efterfrågan på min tjänst eller produkt?
- Finns det en marknad? Var finns min marknad? Lokalt, regionalt, nationellt eller internationellt?
- Vilket pris behöver jag ta för min produkt eller tjänst för att jag ska få ett överskott och kunna ta ut en lön, betala skatt och sociala avgifter? Hur mycket behöver jag sälja?

Dessa frågor (plus gärna några fler) är en självklarhet för mig att man ska kunna svara på innan man startar sitt företag.
Jag upplever att det idag finns en tendens från olika håll i samhället att försöka få in människor i entreprenörskap och företagande till varje pris, och fort ska det gå. Affärsplan - varför ska man hålla på med sådant, säger vissa aktörer på marknaden?

Jag undrar - varför?
Alla kanske inte är entreprenörer och har förmågan eller drivkraften att vara egna företagare?
Det kan vara så att (om det går för snabbt och analysen inte görs) man hamnar i ekonomiska problem som man kan få dras med under en lång tid. Den informationen går inte alltid fram.
Nej, jag tycker att vi som arbetar på näringslivskontor på kommunerna ska vara realistiska och ta fram både positiva och negativa argument om entreprenörsskap och företagande.
Alla människor är inte skapta att vara entreprenörer - det krävs driv, engagemang och en omvärldsanalys över hur marknaden ser ut idag och i framtiden. Utan "säljet" - inga affärer.

Nej, vi ska inte lura in människor i företagande eller entreprenörskap! Vi ska ge information om vad det innebär att driva företag och vilka konsekvenser det kan bli om det inte går som väntat. Vi ska tillsammans med våra kunder svara på frågorna som ställs i en affärsplan och hjälpa till med budgetarbetet.
Det ser jag som vårt uppdrag på näringslivskontoret för att ha en trovärdighet gentemot våra kommuninvånare.

//Karin Hellström