Företagsbesök på Wibergs möbler i Älvdalen

Leif Wiberg, tredje generationen på Wibergs möbler i Älvdalen
I fredags var jag på ett mycket inspirerande företagsbesök - jag träffade Leif Wiberg som är tredje generationen på Wibergs möbler i Älvdalen. Företaget firar 120-årsjubileum (!) nästa år!
Jag måste erkänna att jag inte besökt butiken tidigare och jag blev mycket imponerad av det utbud som Leif erbjuder - det finns ingen anledning att åka från Älvdalenför att handla sängar, möbler, mattor, kuddar, täcken och andra inredningstillbehör.
Wibergs erbjuder även tjänster som renovering av möbler och tillverkning utifrån kundens specifika behov. Både Leif och Camilla, en medarbetare på Wibergs, är tapetsörer.
Leif berättade om " resan" från de små lokalerna till de idag nästan 500 kvadratmeter som innehåller butik, tillverkning och lager. En häftig resa!
Specialtillverkad soffa tillverkad i endast ett exemplar av Leif Wiberg (såldes till kund i fredags eftermiddag!)
    Ett stort sortiment av mattor, täcken, kuddar och andra tillbehör till hemmet hittar man på Wibergs
De handgjorda sängarna säljs under varumärket Wasabädden
I mitten på 1990-talet startade Leif och hans särbo Maria tillverkning av sängar som går under varumärket Wasabädden. De handgjorda sängarna blev en succé och tillverkningen pågår för fullt i den nya tillverkningsbyggnaden när jag är på besök.
Hur ser er kund ut, frågar jag?
- Vi säljer mycket sängar till privatpersoner men även till större fjällanläggningar i vårt område. Vi har även många återförsäljare i landet som uppskattar vår kvalitet och service, berättar Leif.
- Cirka 60-70 % av våra privata kunder kommer från Mora, Orsa, Malung-Sälen, fortsätter Leif. Många kommer hit på rekommendationer från andra som köpt våra sängar. Det är den bäste reklamen! Vi tillverkar ju sängarna utifrån kundernas specifika behov vad gäller längd eller förstärkning - det är mycket uppskattat.
- I och med att vi har byggt ut butiksdelen säljer vi mycket tillbehör. Det är ett bra komplement till sängarna, förklarar Leif vidare. Inredning ligger i tiden.
 
                                 Kuddar i många modeller och färger finns på Wibergs i Älvdalen
                 I tapetserarverkstaden är det full aktivitet - ett bra komplement till övrig verksamhet
1893 startade Adolf Wiberg skinngarveri och sadelmakeri. 1929 tog sonen Maritn över och satsade på tapetserarverkstad och möbelaffär på samma plats som Leif idag driver Wibergs möbler.
Leif tar med mig upp på övervåningen i huset och visar på alla gamla saker som sparats efter hans far och farfar.
- Att öppna upp ett museum för att visa upp alla gamla fina saker är en dröm, berättar Leif. Här finns så mycket historia att visa upp!
Hur ser du på framtiden? frågar jag Leif.
- Ett hot är att många av de gamla underleverantörerna i Sverige lägger ner sina verksamheter eller går i konkurs. Konkurrensen med tillverkning från låglöneländerna är stor och många mindre leverantörer får svårt med lönsamheten.
- Men vi försöker hitta lösningar, fortsätter Leif. Det gäller att ha goda samarbetspartners.
Vi fortsätter diskussioerna med samarbete mellan företag i Älvdalen och framtiden för företag i kommunen.
Det gäller att vi som bor i Älvdalens kommun gynnar våra lokala företagare och gör affärer på hemmaplan uttrycker jag.
Leif håller med och vi ser båda positivt på framtiden i Älvdalen.
- Många av våra kunder som köper sängar av oss är ungdomar, berättar Leif. De kommer in och vi hjälper dem att hitta rätt säng - när de går härifrån brukar de vara positivt överaskade över priset. De upplever att det är billigt att köpa säng hos oss!
Jag kan inte annat än att hålla med. Priserna på bland annat sofforna ligger på cirka halva priset mot i stan, där jag kommer från.

Jag tackar Leif för pratstunden och önskar honom lycka till i de nya lokalerna. Det är inte sista gången jag tar en tur till Wibergs i Älvdalen.
Ta en tur du också och titta på deras fina nya butik!

Läs mer på www.wasabedden.com

                                    Annons från en av de gamla telefonkatalogerna Leif sparat
//Karin Hellström