Varför Älvdalens kommun?


I Älvdalens kommun hittar man många fina platser att njuta av
Varför flyttar man till Älvdalens kommun? En dag som denna är det inte så svårt att svara på den frågan. I morse packade vi ryggsäckarna och tog en tur ut för att njuta av den fantastiska naturen vi har vid trängslet och på skjutfältet i Älvdalen kommun.
Solen gassade från en molnfri himmel och vi är nästan helt själva under hela dagen.

Lite fika, en karta, kompass och kikare kan vara bra att ta med - man vet aldrig vad som kan dyka upp...
Vi fyller på våra vattenflaskor direkt från bäcken
I området finns alla typer rovdjur representerade. Björn, varg, lo och djärv - dessutom älg och annat småvilt. Vi hoppas på att få träffa på något av dem men har nog sovit för länge... för att få möjlighet att se några djur är det nog bäst om man är uppe i gryningen. Två tjäderhönor på promenad är de vi träffar på.

Vattnenflödet från trängseldammen leds i canyoner där sten, berg och vatten möts på ett mäktigt sätt.

 De häftiga röda stenarna ser man på många platser i kommunen
                                                              Utsikt över Åsendammen
Varför Älvdalens kommun?
Ja, efter tre veckors semester i Europa (och 40 år i storstan) kan jag konstatera att Älvdalens kommun har det många andra kommuner och platser inte har; underbar natur, frisk luft, friskt vatten, mycket yta, bra service, billigt boende och vänliga människor = en boendemiljö som inte finns på många andra ställen i världen idag.
Jag är stolt och jätteglad att jag bor i Älvdalens kommun - jag hoppas att fler förstår hur bra vi har det här och tar steget och flyttar hit. Jag ångrar inte att jag gjorde det!

//Karin Hellström