Vill du bli sponsor till någon som satsar på längdskidåkning och skidskytte?

Näringslivskontoret har fått ett brev från Simon Hallström i Idre.
Simon satsar på en karriär inom skidåkning och skidskytte och söker nu sponsorer bland företag i Älvdalens kommun.

Jag lovar Simon att skriva och berätta lite om honom på bloggen. För att precentera simon för er företagare i kommunen så har vi ställt några frågorsom följer nedan.


Är du som företagare intrersserad av att sponsra Simon?
Hör av dig till honom på
s--hallstrooom@hotmail.com

Hej Simon!
Kan du berätta lite om dig själv?


- Javisst, jag är 21år och kommer från Idre. Jag är en idrottskille som brinner för idrotten och har genom åren sysslat med massor av idrotter. Det  har varit allt från fotboll, golf och tennis till alla typer av skidåkning. både utför och på längden. Som person ser jag mig själv som en positiv, driven och trevlig person.
Tack vare de fina förutsättningarna för skidåkning (i det här fallet längdskidåkning) i Idre och mitt stora intresse för idrott blev det längdskidgymnasiet i Mora när det var dags att välja gymnasium. Ett lätt val för mig, då jag tyckte skidåkningen var roligast och tävlingarna gick väldigt bra.
Efter 4 väldigt bra år på skidgymnamsiet var det dags för nya utmaningar. Jag valde självklart att fortsätta min skidsatsing och jag började vid skidhögskolan i Falun. Men Falun hade inte allt jag sökte så första September går flyttlasset till Östersund för att kunna optimera skidsatsningen. Främst för sparringmöjligheterna och tränarresurserna där. Annars har jag ju kanon miljö för träning här i Älvdalens Kommun. I Östersund kommer jag även läsa Idrottsvetenskap, då träning och idrott som ni kanske förstår är det jag brinner för.
I mitt liv är det skidåkningen som det mesta kretsar runt just nu. I Sommar har det varit nästan 2 pass varje dag och där i mellan har jag hunnit med att jobba. Så det är fullt fart.

Du håller både på med längdskidåkning och skidskytte? Vilket satsar du mest på?

- Längdskidor var det jag höll på med från början. När jag var femton fick jag chansen att testa på skidskytte.

Jag tyckte skidskyttet var kul då det innehåll ett extra moment i skidåkningen och sen dess har jag kombinerat de båda idrotterna så gott det går. Det har hittills gått väldigt bra och i vintras lyckades med konstycket att ta SM-medalj i både Längdskidor och skidskytte. Det blev en U23 – medalj i längdskidor i ett lopp som Marcus Hellner vann och Brons vid JSM i skidskytte. Vilket är unikt. I och med att längdskidor och skidskytte är så pass lika så går det att prestera i båda idrotterna.

Till den säsong som väntar kommer jag satsa extra på skidskyttet. Eftersom jag har stor utvecklingspotential där och en landslagsplats ligger inom räckhåll! Vilket också är mitt framtida mål!


I din meritlista finns många guld, silver och bronsmedaljer, berätta!

-Ja, genom åren har det gått väldigt bra. Jag har lyckats tagit SM-medaljer både inom längdskidåkningen och inom skidskytte. Både som ungdomsåkare, Junioråkare och senast nu i vinter med en U23-medalj i längdskidor. Det blir ju svårare och svårare att ta SM-medaljer ju äldre man blir. Att kunna vara med och fajtas om SM-medaljer visar att man utvecklas och att man håller hög nivå.


Hur ser du på framtiden?

 - Jag ser ljust på framtiden. Jag tycker om att träna och träningen går bättre än någonsin. Jag känner mig stark och känner att jag utvecklas mycket just nu, så jag kommer ge min skidsatsning en ordentlig chans de kommande åren. Det är en satsning till 100% .

Såhär i OS-tider blir man väldigt inspirerad och motiverad till att fortsätta satsa allt man har. Så jag har bestämt mig, en dag ska jag vara med i OS. Antingen i Sochi om 2 år eller i Pyoengchang 2018.

I Pyoengchang 2018 vill jag vara som bäst. Men vägen dit är lång och mitt första delmål är att under kommande säsong få representera Sverige i Europacup samt åka bra i de nationella tävlingarna och SM. Mitt andra mål är att under säsongen åka så bra att jag kan slå mig in i landslaget och kanske till och med få åka världscup.


Har du olika typer av sponsorpaket som du erbjuder företag?

- Jag har flera olika ideér om hur ett samarbete kan se ut. Det kan vara allt från att bära företagets logga på hemsida och tränings/tävlingskläder till att erbjuda olika typer av event. Tex skidträning för företaget och dess anställda eller chans att prova på skidskytte. Det är egentligen bara fantasin som sätter stop för hur man kan samarbeta. Och det behöver inte bara vara ekonomiskt stöd man kan ge mig. Det kan även vara tjänster, varor(utrustning) eller support. Jag har även satt ihop förslag på olika paket. Paketen finns på 3 nivåer.

Men det som jag tycker är viktigt vid ett samarbete är att båda parter har glädje utav det och jag vill gärna se att ge något i gengäld.


Hur gör företagen om de vill komma i kontakt med dig?

- Man kan skicka ett mail till mig. Då kan jag i min tur skicka ett mail tillbaka med ett informationshäfte som jag har satt ihop. Där kan man få läsa mer om mig, min satsning och min syn på samarbete samt förslag på samarbetslösningar.


Eller så kan man prata med mig personligen.

Jag vill lägga till att alla form av sponsring, stöttning och samarbete är välkommet. Stort som litet. Allting är guld värt för mig. Så är man intresserad av att vara med på min resa får gärna kontakta mig så fort som möjligt. För att få chansen att få ut så mycket som möjligt av samarbetet, för snart så faller ju snön... :)
 


 
























Tveka inte, kontakta mig gärna, så ska vi hjälpa varandra att nå våra mål!


Tack Simon - stort lycka till!


//Karin Hellström