Företagsbesök på Idre Bua


Marie och Mikael Dahlström driver Idre Bua i Idre sedan 2007
Idag har jag varit på ett företagsbesök på Idre Bua och träffat Mikael och Marie Dahlström som driver butiken sedan 2007.
Det är full aktivitet på byggandet utanför, trots regnet. Den nya delen av butiken och det nya systembolaget i Idre håller på att växa fram.
- Jag flyttade hem för att arbeta i butiken 2002 och tog över verksamheten efter mina föräldrar 2007, berättar Mikael.
Hur har försäljningen utvecklats under den tiden, frågar jag?
- Vi har haft en uppgång av försäljningssiffrorna sedan vi startade, med en liten svacka under de sista två vintersäsongerna, berättar Marie och Mikael. Vi är ju beroende av besöksnäringen i hela området och även de har känt av det oroliga ekonomiska läget i Europa, valutan och inte minst den så kallade kalendereffekten som påverkas av hur jul- och nyårshelgerna ligger.
Hur stor del av era kunder är turister, frågar jag?
- Vi har inga exakta procentsatser men jag gissar på cirka 65% säsongs-turister, 15% norrmän och 20% lokalbefolkningen, fortsätter Mikael.
Vi diskuterar sortiment och vad de olika kunderna efterfrågar i butiken.
- Norrmän köper fläsk, tobak och Coca Cola, berättar Marie. Turisterna från andra delar av Sverige och från utlandet efterfrågar många gånger lokalt producerade varor som till exempel vårt fina renkött, lokalproducerad ost och kött från Siljans Chark.
Hur många är ni som arbetar i butiken?
- Vi är 17 personer på lönelistan, säger Mikael. De flesta i personalen har varit här i många år. Det ser vi som ett tecken på att de trivs, vilket är jättekul.
I uttagsautomaten kan du ta ut pengar med alla typer av kort
Kan ni berätta lite om era betaltjänster, frågar jag vidare? Ni erbjuder de tjänsterna sedan Swedbank lade ner sitt kontor i Idre?
- Vi har erbjudit våra kunder Kassagiro (insättning och uttag av kontanter samt betalning av räkningar) under drygt ett halvår nu och vi ser att det är ett jättebehov av den tjänsten. Vi uppskattade att vi skulle ha cirka 20 transaktioner per månad, men under september hade vi 87 transaktioner!
- Vår uttags-automat har vi haft igång i cirka tre år och den är ett jättebra komplement nu när bankomaten är stängd under ombyggnaden av butiken och tillbygnnaden av systembolaget. I den kan man ta ut pengar med alla typer av kort. Vi får mycket positiv respons när vi erbjuder dessa tjänster, fortsätter Marie.
Just nu pågår en tillbyggnad av den befintliga fastigheten där Idre Bua  bygger ut 180 kvadratmeter och nya systembolaget öppnar i maj 2013
Vad händer nu? När är det klart med ombyggnaderna?
- Vecka 6 2013 planerar vi att öppna vår nya ombyggda butik, det blir 180 kvadrat så kallad förbutik i den del som ligger i anslutning till nya systembolaget. Vi planerar även att göra om i den befintliga butiken.
Systembolaget planerar att öppna sin  butik i maj 2013.
Spännande! Hur ser ni på utvecklingen och framtiden, frågar jag slutligen?
- Hur bra som helst, säger Mikael!
- Har ni inte varit i Idre, fyller Marie på, ta en tur hit - här finns många butiker med bra sortiment och god service. Välkomna!

Jag tackar för att jag fick göra ett företagsbesök och se på den positiva stämningen och utvecklingen i Idre By. Jag önskar Mikael och Marie stort lycka till i den nya butiken!
(jag ska givetvis återvända när det är dags för invigning)

//Karin Hellström