Monica - nyinflyttad företagare i Särna




På W7 Dalarnas event Non Stop Business i september träffade jag Monica för första gången.
Monica är nyinflyttad och driver företaget CMB ekomoni i Särna.
Jag blir givetvis nyfiken och intervjuar Monica via mejlen.

Hej Monica, nyinflyttad företagare i Älvdalens kommun - kan du berätta om dig själv och dina kunder?
Jag heter Monica Busk. Jag är högskoleutbildad ekonom som även läst en del handelsrätt.
I december 2011 flyttade vi (jag och min man) upp till Särna permanent och jag har sedan dess veckopendlat till jobbet i Malung. (Innan dess var det min man som veckopendlade till Särna.) Vi trivs bra här i Särna/Idre.

Jag är uppvuxen i Högstrand och Transtrand och har bott i Västmanland i 13 år innan vi flyttade tillbaka till Transtrand. Vi har tre vuxna grabbar, två hundar och en katt.

Jag arbetar just nu som ekonom i Malung-Sälens kommun sedan 13 år tillbaka, men har nu under ett halvår fått gå ner i tid för att kunna starta upp en egen redovisningsfirma, CMB ekonomi. Min förhoppning är att jag ska hinna få så pass många klienter att jag kan säga upp min tjänst i Malung.

Vad erbjuder du dina kunder?
Jag har under min tid i Malung arbetat mest med verksamhetsstöd vilket innebär att jag försöker hjälpa enhetschefer och andra (som har det egentliga ekonomiska ansvaret) att klara sina uppdrag. Att lägga upp redovisningen på så sätt att de får en tydlig bild av ”sin” verksamhet och att de kan se det de vill i ”sin” redovisning. Ofta får jag hjälpa till att ta fram mallar och rutiner för att samla in andra data som i samspel med den ekonomiska redovisningen är viktiga instrument för att följa upp verksamheten.

Jag har även skött min brors redovisning i snart 20 år och även pratat med andra företagare och jag har upplevt att det stödet som jag gett chefer i kommunen ofta saknas hos småföretagare. De har en affärsidé som de brinner för men är ofta inga ekonomer själva. De lejer någon som sköter bokföringen och får en balans- och resultatrapport som de inte tittar speciellt mycket på och som sedan hamnar i en pärm någonstans. Bokföringen är något som ”myndigheterna” kräver, inget som de har nytta av i sin utveckling och styrning av företaget.

Detta är vad jag skulle vilja fokusera på. Att få göra något mer än att bara fixa en ”myndighetsredovisning”, att tillsammans med företagaren analysera och diskutera varför det ser ut si eller så.

Det viktiga för mig är att ha en bra dialog med mina kunder och att tillsammans diskutera fram vad de vill ha hjälp med.

Jag upplever att många vill ha hjälp med analysen och saknar det hos många revisorer och redovisningsekonomer – hur tänker du kring det?
Redovisning är i mångt och mycket väldigt ”lagstyrt” och det är en hel del att hålla sig a´jour med. Ekonomen koncentrerar sig på att få till en bra redovisning utifrån normer och direktiv och intresserar sig egentligen inte i så hög grad för vilken verksamhet företaget har. Företagaren å sin sida, som ofta inte har ekonomi som sitt största intresse, har inte kunskap om att bokföringen kan utformas på olika vis för att underlätta styrning och utveckling av företaget, och ställer därför inte sådana krav på redovisningen.
Det blir som två parallella hjulspår utan speciellt mycket kontakt. För mig och mina kunder vill jag inte ha några parallella spår, utan ett enda där vi jobbar tillsammans.

Har du ditt kontor i Särna eller gör du även besök hos dina kunder?
Ja, jag har mitt kontor i Särna. Jag bor i prästgården i Särna och ”gamla pastorsexpeditionen” i huset har blivit mitt kontor. Husets planlösning är sådan att mina kunder kan gå direkt till mitt kontor och behöver inte gå igenom vår bostad, så det känns bra.
Och, JA, jag gör gärna kundbesök. Jag kan mycket väl tänka mig att åka ut till mina kunder och sitta där och jobba om så önskas. Mitt synsätt på ekonomi och redovisning kräver att jag förstår verksamheterna och hur de fungerar för att kunna hjälpa till på ett vettigt sätt. Och det lär man sig ofta bäst med att ”vara ute” på olika vis.

Slutligen Monica – hur känns det som nyinflyttad i Älvdalens kommun?
Jag upplever att jag blivit väl mottagen i bygden. Jag har några kompisar jag kan ringa till om jag ska ut med hundarna och vill ha promenadsällskap och Särna pistolskytteförening har värvat mig som medlem (men jag tävlar för Transtrands SKF fortfarande).
Jag har haft, och har, god kontakt med Karin Ardefelt hos er på kommunens näringslivsenhet. Hon har betytt mycket för att jag har vågat ta steget att pröva på att bli egen företagare.

Tack Monica.
Vi hälsar dig välkommen till kommunen och önskar dig lycka till med ditt företagande!

//Karin Hellström