My praktiserar på turistbyrån i Älvdalen

Idag har jag haft ett lunchmöte med Tatjana på turistbyrån i Älvdalen. Vi träffas regelbundet och stämmer av vad vi gör - många turistfrågor är ju näringslivsfrågor också. Just nu håller vi på med våra nyhetsbrev som kommer ut varje månad från näringslivskontoret och Norra Dalarnas Turistråd/VisitIdre. Nyhetsbreven kommer att skickas ut i slutet av denna veckan och i början av nästa.

My Graff är elev på Älvdalens Utbildningscentrum och praktiserar på Turistbyrån i Älvdalen
Jag passade även på att ställa några frågor till My som praktiserar på turistbyrån under höstterminen 2012 och vårterminen 2013. My går på Guide/Naturturism-programmet på Älvdalens Utbildningscentrum och har bott i Älvdalen i drygt ett år nu och kommer ursprungligen från Runmarö i Stockholms skärgård.

Vad är det bästa med att praktisera på turistbyrån, frågar jag?
- Man lär sig mycket nya saker, säger My, sånt som jag inte tänkt på tidigare. Jag håller på att uppdatera evenemangs-kalendern  lär mig bokningssystemet och sitter med på många möten som berör turismen och besöksnäringen. Det är kul att se hur näringslivskontoret och turistbyrån samarbetar i olika frågor.

Finns det något som kunde vara bättre?
- Jo, det är ju synd att det är så lite besökare just nu. Men det finns ju mycket annat som måste göras i mellansäsongerna, har jag förstått nu.

Vad har du för framtidsplaner?
- Jag planerar att jobba i några och sedan starta eget företag inom turismen.

Hur tänker du då? Vad ska du driva för typ av företag, frågar jag nyfiket?
- Det lär ni få se när den tiden kommer, säger My med glimten i ögat:-)

Tänker du etablera företag i Älvdalen?
- Troligtvis inte , säger My, men man vet ju aldrig vad som händer...

Tack för att jag fick ställa några frågor till dig My och lycka till med din praktik och ditt kommande entreprenörsskap. Vi på näringslivskontoret hoppas att du etablerar ditt företag här!

//Karin Hellström