Ann-Sofie - en storfiskare i Älvdalen!

Ann-Sofie Stormats har sin hemgård i Kallser där jag bor. Vi brukar ta hundpromenader tillsammans och Ann-Sofie brukar berätta om hur livet i Kallser och Älvdalen är och har varit.
I somras fick Ann-Sofie en jättefisk - jag är mäkta imponerad och måste ställa några frågor till denna stor-fiskare!

Hej Ann-Sofie,
Jag är fascinerad av din fångst som du drog upp i somras - är det den största fisk du fått i ditt liv?
- Jo det kan man säga, svarar Ann-Sofie, det är den största som jag fått på kast-spö under sommarsäsongen.
Vad är det för fisk, frågar jag som inte är någon fiskare?
- Det är en gädda, svara Ann-Sofie, den vägde 5,1 kg.
Helt enormt - hur gammal var den, tror du?
- Cirka fyra år kanske..svarar Ann-Sofie, det är svårt att säga.
Har du ätit upp den?
- Man brukar inte äta så stora gäddor. Är de på cirka två kilo så är de ok att äta men inte större - det är svårt att få plats i ugnen:-)
Freja blev glad! (Freja är Ann-Sofies Leonberger som älskar fisk)
När det gäller vinterfiske - hur stora fiskar har du fått då?
- Den största jag fått var en gädda på 8 kilo. Pappa och min bror drog upp en på 11 kilo.
Det gjorde lite ont i fingrarna när den skulle dras upp, berättar Ann-Sofie.
Hur länge har du fiskat?
- Så länge jag minns. Pappa och jag har varit ute ända sedan jag var liten - fisket betyder jättemycket för mig. Jag uppskattar att vara ute i naturen och ha med sig korv och grilla över öppen eld, fortsätter Ann-Sofie.
Vad är det bästa med fisket i Älvdalens kommun?
- Det finns så mycket sjöar i området och möjligheter att välja utifrån vad man vill fiska. Gädda, öring, röding, aborre - det är de främsta fiskarna i vår kommun.

Ann-Sofie - storfiskare från Kallser
Har du något favoritställe - eller är det en hemlighet..?
- Mitt absoluta favoritställe är Vansjön i Lövnäs - en jättestor sjö där man bland annat kan få aborre, gädda, mört, brax. Sjön mynnar ut i Vanån - ett härligt ställe!
Jag har aldrig fiskat i mitt liv - har du några tips?
- Köp ett billigt haspelspö, två spinnare och en vobbler - då har du utgångspunkten för aborre, öring och gäddfiske. Ett bra start-kit.
Ok, jag får ta en tur till Anders på Älvdalens Sportcenter och få lite tips.

Nu är det snart vinter och vinterfiske-säsongen sätter igång - vart åker du helst då?
- Jag har ett hemligt ställe - en tjärn i Kallserskogarna där det finns röding, säger Ann-Sofie lite hemlighetsfullt. Där kan man få riktigt fin röding.


Tack Ann-Sofie - vi får se om jag kanske kan få åka med på en fisketur och lära mig lite av dig?
Det hade varit en spännande utmaning:-)

//Karin Hellström