Birgitta värnar om historier och älvdalska språket

Birgitta visar och berättar om hennes arbete med att förmedla det älvdalska språket vidare till kommande geneartioner
Idag har jag haft trevligt besök här på näringslivskontoret. Pell Birgitta Andersson har berättat om hennes arbete med att bevara och berätta historier från förr. Birgitta tar inte bara tillvara historier, hon skriver även barnböcker och tillverkar spel på älvdalska med syfte att föra traditioner och språket vidare till kommande generationer.
- Ska jag visa vad jag har i väskan? inleder Birgitta mötet och tar upp olika skrifter, böcker, kalendrar och till sist spelet Kum ijug (kom ihåg), ett memoryspel på älvdalska.

Hur började ditt arbete, frågar jag?
- Jag träffade personer som ville berätta sin historia och jag insåg att det var värdefullt och nödvändigt att dokumentera och få ner det i skrift. Jag började med Harry Westerlund, en fantastisk man och en fantastisk historia.
- När jag jobbade som lärare och gjorde studiebesök på Brindebergs Fäbodar med barnen i början på 2000-talet, fortsätter Birgitta, blev jag inspirerad av arbetet och träffade personer som ville berätta om sina liv och arbetet. Det resulterade i en skrift med bilder och text på svenska och älvdalska.
Birgitta visar och berättar om hur det ena gett det andra.
- Jag samarbetar med UllumDalska, föreningen som arbetar med älvdalska språket, och vi har fått stöd från Älvdalens Besparingsskog för vårt arbete. Det är vi glada och tacksamma för.
- Jag vill även lyfta fram alla som deltagit i arbetet med böckerna och spelet. Det har varit ett givande och bra samarbete, berättar Birgitta.

Memoryspelet och barnböckerna måste vara en perfekt julklapp?
- Jo, jag och Lena är påväg till Mora nu för att hämta fler spel. De första 100 exemplar vi tog fram tog slut direkt. Nu har vi beställt 300 till som kommer att säljas på julmarknaden i Rot under helgen och på Älvdalens bibliotek på söndag. Passa på att köpa ett innan de tar slut!

Vi har ett jättetrevligt samtal om språket och kulturen i Älvdalen, Birgitta, Lena och jag.
Tänk så mycket kunskap som finns och som vi måste värna om att få digitaliserat för att kunna ta med historien in i framtiden.
Ni gör ett fantastiskt jobb!

Vill du läsa mer om älvdalska språket? Läs mer på ulumdalska.se 


//Karin Hellström