Så många som möjligt ska komma i åtnjutande av medlet.

Har nu suttit på näringslivskontoret och gått igenom alla ansökningar gällande Trängslets regleringsfond:

Detta är verkligen inte en lätt uppgift när man vet att det sitter många förväntansfulla människor i hela kommunen som väntar på att kunna kavla upp skjortärmarna för att börja göra stordåd.




De kriterier som kommunstyrelsen har satt upp för fördelningen av bygdemedel är:

Förbättringar avseende miljö, energi, jämställdhet, integration, mångfald.
Investeringar som främjar näringsliv, service för bygden och ungdomars tillvaro är prioriteringshöjande.

Bidraget får inte lämnas till: flyttbara investeringar.

Nu har vi på näringslivskontoret gjort våra noteringar och väntar nu in synpunkter från kultur och fritid samt kommunbyarådet. Därefter lämnas ett förslag till prioriteringar till kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen beslutar sedan om prioritering av ansökningarna och lämnar förslaget till Länsstyrelsen Dalarna, vilka fattar det slutgiltiga beslutet om fördelningen. En lång väg kan tyckas, men det är nog bra att flera parter är involverade, i denna viktiga process. Det är många som slåss om pengarna.

Klicka här för att komma till blanketten. Om du vill söka till nästa år så kan du gå in och läsa mer på Länsstyrelsens hemsida, ansökan ska vara inne senast 31/12. Viste du att alla människor som är skrivna i Älvdalens kommun kan söka bygdemedel?


Om du letar stöd då vill jag passa på att tipsa om att ni kan gå in och titta på allmänna arvsfonden och se om det är något som passar er där.

Det finns dessutom mängder av fonder och stiftelser, där du som enskild eller din förening kan söka stipendium, bidrag eller stöd. Gå in och titta om det är något som du eventuellt kan söka. (När jag var 17 år sökte jag flera stipendier, jag fick faktiskt ett och detta hjälpte mig att få en av mina drömmar uppfylld. Jag åkte till Nya Zeeland i 6 månader där jag bland annat förkovrade mig inom textil,
samtidigt som jag var au pair. Det var för mig i den åldern en fantastisk möjlighet, och det blev början på 14 års företagande, en erfarenhet som har följt med mig hela livet.)

Karin Ardefelt