Ny kunskap om en metod för att utveckla landsbygd

BID – Business Improvement Districts, kallas metoden och den används för närvarande i centrala Göteborg, i Lerums kommun samt en förstudie i hur man kan använda metoden på Vrångö, en liten ö utanför Göteborg med ca 400 invånare. Metoden utvecklades i Canada på 1970-talet, och kom till USA på 1980-talet. I New York har den framgångsrikt använts för att göra flera distrikt i staden snyggare, renare och tryggare.

Jag åkte ner på denna studieresa för att lära mig mer om BID, och för att se om metoden kan vara något även för vår kommun. Studiebesöket började den 18 april, på Öijareds Golfklubb – som var ett fantastiskt ställe. Med Erikssons buss åkte flera deltagare från Dalarna till Öijared, och de fick vara med om något mycket spännande – de kunde inte åka igenom en tunnel och fick ta en omväg på ringlande vägar till golfklubben.
Eva Bamberg - processledare för BID Sweden berättar om metoden.
Väl på golfklubben presenterade Eva Bamberg, som är processledare för BID-metoden, vad metoden går ut på och hur den går till. Evas kollegor Jan och Ingemar, processledare för BID-Vrångö respektive BID-Sävelången, hjälpte även de till att presentera.

Hela grundtanken med BID är att både privata och offentliga aktörer samverkar mot ett gemensamt mål, som ofta innebär att man vill rusta upp, snygga till och fräscha upp ett område eller ort för att göra den mer attraktiv och säker. För att en BID-samverkan ska nå framgång krävs att de delaktiga parterna enas om en gemensam profil för området, och detta blir sedan ett varumärke som drar besökare. Förutom profilen är det viktigt att man enas kring budget, samt projektets längd, som oftast spänner över 3-5 år.

Floda, som är en ort där centrum varit ganska nedgånget och inte speciellt attraktivt varken för butiker eller besökare är även de med i ett BID-projekt där de ska göra sin stadskärna mer attraktiv. En del i det arbetet var att utlysa en arkitekttävling som handlade om att komma på den bästa planeringen av centrum. För alla BID-projekten har man tagit fram fram en verksamhetsplan, för att aldrig tappa fokus på vad det är man ska göra och uppnå.

På bilden här är bidraget som kom tvåa, man bestämde att dessa två bidrag ska samarbeta och slås ihop.

Två bidrag vann, och här är ett av dem, som dessvärre inte syns jättebra genom glaset. På denna bild är bidraget som kom etta.
Handlingsplanen för Flodas centrum.
Torsdagen avrundades med en föreläsning av Johan Olofsson på Svensk Destinationsutveckling - som berättade om hur viktigt det är att alla turismföretag samverkar - inte bara i vår region - utan i hela Sverige. Denna föreläsning fick mig att tänka på den jag var på med Michael Rocking under Turistmässan den 12 april, där även han pratade om vikten att samverka. Kvällens mycket goda middags fick vi på vackra Nääs Slott, där de som åkte med bussen även sov över (själv ångrar jag att inte jag också sov över, när jag såg hur fint det var på Nääs slott).
Föredragshållaren Johan Olofsson till höger och Evas kollega Ingemar till vänster.
På fredagen besökte vi Innerstaden Göteborg, som är ett BID-projekt, där fastighetsägare och de butiker som finns i innerstaden är medlemmar och finansiärer för projektet, förutom att Göteborgs kommun som går in som finansiär (men inte delägare). Kring handlarna har man byggt upp olika service- och stödtjänster. I Innerstaden Göteborg har man till exempel investerat i ett litet eldrivet godståg som kör runt varor till butikerna, vilket är bra eftersom lastbilar och andra fordon ofta inte får köra på gatorna, och det faktum att den är eldriven gör att den inte medför höga decibeltal, och inte nog med det - man har skapat ännu ett arbetstillfälle eftersom någon måste köra godståget.
Marianne Sörling, Innerstaden Göteborg, i mitten, visar upp delar av innerstaden som tidigare varit riktigt sjabbiga och varit svåra att hyra ut, som nu blivit mycket populära, snygga och mysiga.
Förutom godstågen hade de även förhandlat med polisen, och gjort en massansökan om att ha t.ex. blomlådor på gatorna utanför butikerna, och fått ner ansökningskostnaden från nästan 5000 kr/butik och år till drygt 800 kronor per butik och år, för de som är medlemmar i projektet.

Det som är utmärkande för alla BID-projekten i Göteborgsområdet är att man under hela projektet håller en medborgardialog för att veta att man är på väg åt rätt håll, för att veta vilka saker som medborgarna ser som problem respektive möjligheter och komma ut med information.




//Frida Torsein