Almis mentorprogram

ALMIs mentorprogram har under senaste tiden formats om. Nu är det vi på näringslivskontoren som ska marknadsföra och intervjua potentiella adepter till denna fantastiska möjlighet till utveckling för företagare. Jag, Frida Torsein, var med i detta program under ett år av min tid som företagare, och det var mycket stärkande och bra för mig.

Jag tog del av ALMIs mentorprogram våren 2011 - våren 2012, och jag ångrar inte en sekund att jag deltog i programmet. Inte bara fick jag lära känna en fantastisk kvinna som var min mentor, jag lärde mig även att se vad som var mina styrkor och svagheter, att få en tydligare bild och sluta satsa på sådant som inte gav utdelning och istället koncentrera mig på sådant som lönade sig. Det låter som självklara saker, men det är inte alltid så självklart. Ibland behöver man hjälp att se saker.

Med anledning av detta vill jag uppmana så många som möjligt av er som drivit företag i minst ett år och uppåt att ta chansen och anmäla er till årets mentorprogram! Anmälan sker på http://www.almi.se/mentor och klicka på länken Anmälan Adept längst ner på sidan. Naturligtvis kan man även anmäla sig som mentor – då ska man hjälpa en företagare att utvecklas i sitt företagande.

När man är med i mentorprogrammet får man ett "läxhäfte", som ser ut så här. Vid varje möte med mentorn bestämmer man vad adepten ska ha gjort tills nästa gång de träffas, och man går även igenom det man fick i "läxa" från gången innan.

Här är ett utdrag från ALMIs hemsida om Mentorprogrammet:
” Mentor – utveckla företag riktar sig till dig som kommit förbi uppstartsfasen i ditt företagande och är redo att låta företaget växa och utvecklas. Erbjudandet riktar sig också till dig som vill växa genom export. Genom diskussioner och möten med din mentor, som har ett coachande förhållningssätt, kommer du själv fram till hur just ditt företag ska utvecklas.

Mentorprogrammet pågår under ett år och du och din mentor träffas minst en gång i månaden för att diskutera hur just ditt företag kan utvecklas. I det inledande mötet sätter ni ett gemensamt mål för mentorskapet. Dessa mål utgör grunden till större delen av era möten under året.”

Mentorprogrammet är alltså till för relativt nystartade företag, som vill växa och utvecklas. ALMIs tar ut en symbolisk summa av 1000 kronor för hela året, men det är det värt, tycker jag. När ni anmält er kommer vi på näringslivskontoret att intervjua er, och därefter kommer ALMI att matcha er med en passande mentor.

Sök nu, och ta chansen att utveckla dig själv och ditt företag!


Läs mer:
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2012/11/soker-du-en-mentor-ring-marianne-pa-almi.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2011/03/soker-du-en-mentor.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2012/09/mentorskap-ett-satt-att-utveckla-ditt.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2011/09/natverkstraff-med-almis-mentorprogram.html



//Frida Torsein