iZettle - ett annat sätt att ta betalt med kort

Har ni hört talas om iZettle? Det är en kortläsaradapter som man kan sätta i sin telefon för att sedan kunna ta betalt av sina kunder. Väldigt enkelt att använda, och smidigare än en vanlig kortterminal.

iZettlen stödjer iPad och iPhone samt ett flertal android-mobiler och surfplattor:
Samsung Galaxy S4 LTE GT-i9505 4.2.2
Samsung Galaxy S3 GT-I9300 4.0.4
Samsung Galaxy S2 GT-I9100 4.0.4
Samsung Galaxy Tab 2 10.1 GT-P5110 4.0.4
Samsung Galaxy Note GT-N7000 4.0.4
Samsung Galaxy Tab 2 GT-P3100 4.0.4
Samsung Nexus S 4.0.4
Sony Xperia Z C6603 4.1.2
HTC Wildfire S A510e 2.3.5
Google Nexus 4 4.2
Google Nexus 7 4.2.2                  
                                                                                                                                                                                               
Precis som de sedvanliga kortterminalerna, kräver denna adapter tillgång till internet för att fungera. Adaptern kostar 249 kronor, och för varje transaktion tar iZettle 2.75 %, med denna signerar kunden genom att skriva sin autograf på skärmen. Max att ta betalt för på en dag är 150 000 kronor.

Det finns en dyrare adapter som man signerar genom sin pinkod, denna variant kostar 1190 kronor, och har ett tak på 250 000 kronor som maxgräns för betalningar per dag.

Så här ser det ut i Carolas iPad när hon gjort olika kategorier i appen för iZettle.
Jag var på massage på Friskvårdsfokus, och skulle efteråt betala. Då tar Carola fram sin iPad och i den sitter en iZettle-adapter. När hon tagit fram kategorin massage i den, sätter jag bara i mitt kort, skriver in min mailadress (om jag vill ha kvitto) och signerar. Betalningen är klar. Carola Hahlin på Friskvårdsfokus gick med på en intervju för att berätta hur det är att använda iZettle i sitt företag:

Hur kom du i kontakt med iZettle?
Det kommer jag inte riktigt ihåg, förmodligen ett utskick från apple. Visste ingen som använde det så det var nytt för mig. Och jag var i stort behov att börja ta kort, och andra lösningar var för dyra.

Vad var det som avgjorde att du började använda det?
Att det var så enkelt och ingen större investering. Jag kan ta kort genom telefon eller ipad vart jag än är. Jag valde dock att ta hem en dosa för 249:- för att kortbetalningar skulle gå snabbare, men det är inget måste då det funkar bra att trycka in det manuellt.

Hur länge har du använt det?
1 år.

Finns det någon annan stor fördel som du ser?
Jag kan enkelt lägga in alla produkter och tjänster i kategorier i appen. Mindre papper = mindre bokföring då jag nu kan skriva ut en dagsrapport till skillnad från tidigare när jag använde mig av kvittensblock. Mindre kontanthantering då 99% kommer med kort, då kan dom också enkelt handla produkter i samband med behandling tex. Man sparar även på miljön då kvitton skickas på mail.

Vad är nackdelarna med iZettle? iZettle drar 2.75-3% av summan man drar, men sen slipper man däremot fasta avgifter eller en större investering.

Har det någon gång krånglat, och i så fall hur löste det sig?
Aldrig faktiskt, har funkat smidigt och alla pengar kommer in på kontot inom 1-3 dagar

Något övrigt du vill säga om denna produkt?
Rekommenderas, superenkelt och bra.



Läs mer:
https://www.izettle.com/se/




//Frida Torsein