Vad händer kring "vasaloppsarenan" ?

Den 15 augusti var det stormöte med Vasaloppskommunerna och Vasaloppet för att bland annat informera om vad som sker i VasaloppsArenan samt diskutera den framtida utvecklingen.  Några entreprenörer som verkar kring !"arenan"  och nytjar dess fördelar berättade om sina verksamheter. Frågorna för dagen var:

– Hur ska vi arbeta framåt?


– Vad är viktigt just nu? PS: Vi fick ta del av en nyhet: "Ultra Vasan" 2014.




Vi som representerade Älvdalens kommun var jag Karin Ardefelt på Näriningslivskontoret och Birgitta Jansson-Åslund representant från Centern och Stiftelsen vasaloppsleden.


På bilden ser du Birgitta Jansson i full diskussion med entreprenören Staffan från ”Aktiv sport”
 
Diskussionerna handlade om arenan som aktivitetsområde och dess attraktionskraft, och vilka möjligheter som den ger oss.

Axplock från vad som är på gång!
  • Nästa steg är att satsa mer på marknadsföringen av arenan.
  • En ny gemensam hemsida för vasaloppsarenan och stiftelsen vasaloppsleden kommer att utvecklas under vinter/våren.
  • Stiftelsen vasaloppsleden och kommunerna kommer under oktober och november att markera kommungränserna, syftet med detta är att de som åker loppet/loppen ska bli medvetna om att man träder in och ut ur tre kommuner under loppet. 
  • Skolvandring kommer att arrangera den 4/9, då bjuder man in klasser från Mora, Malung/Sälen och Älvdalens kommuner för att ge dem möjlighet att gå en del av sträckan. Förra årets skolvandring kan du läsa om här.
Presentation av entreprenörer som tar vara på fördelarna med arenan.
Vi fick träffa några entreprenörer som verkar i arenan, mycket intressant eftersom vasaloppsarenan och vi på näringslivskontoret har arbetat för att få enskilda entreprenörer att se arenan som en affärsmöjlighet. Entreprenörerna får här tillgång till ett inarbetat varumärke som slår det mesta.

• Först ut att presentera sig var ”Dala upplevelser”.  Inger Rommedahl berättar att de säljer paket med boende och vandring med guide längs och kring arenan. Under vandringarna berättar de om både kultur/historia och Geologi. Hon tycker att Vasalopsleden är en fantastisk produkt att använda sig av som entreprenör. Dala upplevelser har haft gäster från hela värden exempelvis, Taiwan, Holland m.m. Inger berättar för oss att det finns stor potential, det är många som vill komma för att vandra i ”fäders spår”. Men det är önskvärt att vi arbetar tillsammans för att nå ett så bra resultat som möjligt, vi kan exempelvis utveckla detta till en stark ”vandringsdestination” .

• Nästa företags presentation var ”Mat vid Siljan”. Det är dom som nu kommer att hålla med mat vid målgången i det stora tältet utanför Vasaloppets hus. Robert som är entreprenören bakom företaget beskrev sig själv som en dalkar som har kommit tillbaka hem. Det är ingen liten utmaning som de står inför, kan du tänka dig att det är i runda slängar 220 000 besökare under en vinterveckan, och då ska några av dessa passa på att äta. Roberts företag har stora evenemang som affärside och han pekade på vikten av att kommunerna som myndighetsutövare visar en samarbetsvilja och flexibilitet, det underlättar enormt för den enskilda entreprenören. Han poängterar att det är viktigt att man samarbeta tidigt vad det gäller regelverk, så att man undviker att man går på "miner", eftersom det kan kosta så  mycket energi och pengar för den enskilda entreprenören så att man stoppar viljan och och som följd till detta tillväxten. Robert föreslår att man samordnar lagar och regler på ett lättförståligt sätt. Om man har ett kundperspektiv även inom kommunen så kan detta generera i fler företag, mer intäkter till kommunerna os.v. Denna dag passade man även på att inviga Mat vid siljans resturangen i tältet intill Vasaloppets hus.  Du ser på bilden när Vasalpppets VD Anders Selling klippte bandet.

• Staffan från ”Aktiv sport” är nästa som tar sig tid att berätta för oss om hur han tar vara på arenan. Aktiv sport har så kallade träningsläger i och kring arenan, Han säger att arenan visserligen lockar hit folk men att det är hela bygden som ger möjligheten. Han poängterar att stigar och leder i vasaloppets närhet är önskvärt i än större skala, om detta kan bli fallet i en framtid så kommer gästerna automatiskt att stanna längre.

• Sist ut var Linnéa Johansson som informerade oss om Biking Dalarna. Vår egna stolthet Idre Fjäll är med i detta projekt där det finns flera mil av cykelleder i vidsträckt fjällmiljö. Lederna är tillgänglig från hela anläggningen. Gå gärna in och läs mer om cykel lederna på Idre fjäll, Kanske ska du som jag prov cykla.

Visste du att!
• Den traditionella "Vasalopps" besökarna stannar i snitt 1-2 dagar i trakten.
Besökaren till sommarveckan genererar mer per person eftersom de stannar här i snitt 4-6 dagar, dessutom så spenderar denna i snitt dubbelt så mycket pengar/dag och många gånger så har han hon dessutom med sig hela sin familj.
• Det finns en detaljerade karta i nytryck framtagen specifikt för VasaloppsArenan. På kartan finner du alla kontroller, sovstugor och sevärdigheter. Kartan VasaloppsArenan finns att köpa på turistbyråer eller bokhandlare och kan även beställas direkt i Calazos egen webbshop. Läs mer om kartan genom att klicka här.
• 2012 såldes 9000 platser till Cykelvasan och i år 2013 har man sålt 12 000 platser, en konstant och jämn ökning.
•½ av åkarna hämtar ut sina nummerlappar i Mora och den andra hälften hämtar ut sina nummerlappar i Sälen.


Mina tankar efter denna trevliga och informativa tillställning är. Vi måste ta för oss av fördelarna, bygga paket och sätta Älvdalen på kartan. Jag tror faktiskt att det är så mycket som 2/3 av vasaloppspåret som går genom vår fina kommen Älvdalen.

// Karin Ardefelt