Vi har haft ”Lunchmöte i den nordligaste delen av kommunen



Vi fick äran att hålla mötet på Björnlidens fjällby, tack så mycket Hans det blev en mycket gemytlig stämning. Det var många punkter på dagordningen: Länsstyrelsen upplyste om möjligheten till att informera om aktiviteter på Naturum.  Arbetsförmedlingen deltog, och stannade kvar efteråt för vidare diskussion. Visit Idres nya medarbetare Åsa Adamsson presenterade sig och diverse statistik . Beate presenterade sitt nystartade företag "Grövelsjöns alpacka", SITE- destination var med för att informera om Entreprenörskapshelgen som i år kommer att hållas i just Grövelsjön. Näringslivskontoret presenterade vad som händer just nu och i framtiden och sist men inte minst så presenterade vårt kommunalråd Nils-Åke Norman den kommande omorganisation som vi står inför.


Det är ett lugn som infinner sig hos mig var gång jag närmar mig Grövelsjön. Jag tycks inte vara den enda som känner det så,  på bilden ser du  Åsa Adamsson-Eriksson från Visit Idre och Sofia Tiger från Naturum.
– Första talaren för dagen var Sofia Tiger som är naturrumsföreståndare vid Fulufjället. Hon informerade om att alla företagare och föreningar som ska ha någon form av aktivitet i anslutning till fulufjället är välkomna till naturum med informationsmaterial. Dessutom så finns det en möjlighet att visa upp sig på naturums hemsida.  Sofia informerade dessutom kort om vilka regler det är som gäller om man ska bedriva kommersiell verksamhet i ett naturreservat/nationalpark. Du finner mer information i ämnet på vår blogg genom att klicka här. I Grövelsjön ligger en av landets mest svårtillgängliga nationalparker Töfsingdalens nationalpark, just nu ser man över föreskrifterna för denna, är du intresserad av fördjupa dig i detta så finner du mer information i ett tidigare inlägg på vår blogg. Tack Sofia jag hoppas nu att information från företagarna ska strömma in. God information är av stor vikt för att våra gäster ska känna sig trygga.

 – Marita Myrberg från arbetsförmedlingen stod på tur, vi är så glada för att vi har dig, du prioriterar alltid våra byar upp i norr och alltid kommer du med ett leende på läpparna. Marita berättade att arbetsförmedlingen alltid finns till hand och att de gärna kommer upp för besök. Marita passade också på att slå ett slag för de unga i samhället. http://www.ungajobb.se/                                                                                              
Arbetsförmedlingen Kundtjänst 0771-416 416  där anger du att du är arbetsgivare, öppet alla vardagar 8-22, lö-sö 10-16. Bettina Jäderlund, Af Mora, 010-487 38 92 Jourtelefon Mora, 010-487 77 59.  
  
–Åsa Adamsson-Eriksson som är ny på turistbyrån i Idre (Visit Idre) tog tillfället i akt att presentera sig. Vi fick lite statistik av Åsa, blandannat så visade hon på en positiv trend vad det gäller gästnätter vilka har ökat med 1 104  jämfört med föregående år, kassaomsättningen på turistbyråerna har ökat med nästan 23 000, Besöken på hemsidan har ökat från 5 723 till 8 219. Dessutom så fick vi veta att det såldes boende samt aktiviteter i systemet för över 180 000 över budget. Nytt för i år är att större delen av vintermagasinet kommer att vara på engelska. Man kommer blandannat att fortsatt arbetet med att paketera över gränsen. Tack Åsa och än en gång välkommen att arbeta tillsammans med oss.
– Ett nystartat företag i Grövelsjön presenterade sig Det var Beate Hertenstein som presenterade "Grövelsjö Alpacka". Hennes företadgside är vandring med alpackor i Grövelsjöfjällen. Tanken är att det ska vara en åretrunt aktivitet. Kommer även att öppna ett café med butik med försäljning av alpacka produkter. Spännande Beate och lycka till. Gå gärna in och titta på Beates blogg.

– Anna Matsson från SITE-destination var uppe för att informera om entreprenörskapshelgen som i år går av stapeln i 24-26 jan på Grövelsjöns fjällstation. Entrprenörshelegens målsättning är att ta tillvara på den kompetens som finns bland studerande, säsongare och lokalinvånare. Under helgen får man lära sig grunderna i företagande, knyta kontakter och inte minst inspireras för att bli företagsam och eventuellt företagare. Vi hoppas att anläggningarna tar detta till sig och ser det som en möjlighet att få kompetent personal att stanna under flera sesånger. Informera dem, och ge dem ledigt denna helg.
– Näringslivskontoret informerade om att W7 inom kort kommer ut med information om en workshopp på temat "Skogen som startkapital". Frågan är blandannat,  hur kan man andvända vinsten från skogen till att starta ett företag / att förverkliga en dröm. Håll utkik på Näringslivskontorets blogg.
– Vi informerade om entreprenörskapsträffar som kommer att hållas i höst i kommunens norra del. På dessa träffar får man lära sig grunderna i ekonomi och bokföring samt marknadsföring i allmänhet och på nätet. Dessa träffar är för er i Särna, Idre och Grövelsjön som är på gång att starta eget eller nyligen startat eget. Vi drar i gång den 16 september, det börjar bli bråttom med att anmäla sig. Du finner mer information genom att klicka här.
– Vi tog tillfället i akt att påminna om det fina Mentorskaps programmet som man kan delta i. Här blir du som egen företagare tilldelad en egen mentor som du under ett år kommet kommer att träffa. Detta är en fantastisk möjlighet som jag inte tycker att ni får missa. Ni som kan delta är allt i från nystartade företag till erfaren företagare som inte är helt mogena för att exempelvis ha en egen styrelse. Gå in och anmäla dig.
– Alla invånare, företagare och besökare i Dalarna ska ha tillgång till rimlig service – offentlig, kommersiell och ideell. Det är ambitionen för Dalarnas Regionala Serviceprogram under 2010 – 2013. Är det något som saknas i Grövelsjön det var frågan som jag ställde till deltagarna. Gå in och läs mer om Servisprogrammet.
 – BID är en förkortning av Business Improvement Districts. Det är en metod för att utveckla stadskärnor och även landsbygd. Scandinavian Heartland bjuder på ett studiebesök den 17 September . Vi på näringslivskontoret hoppas att även någon från Grövelsjön har möjlighet att delta.
–Jag påminde om att 31/12 är den datum då ansökan för fonderade byggdemedel ska in (trängslets regleringsfond). Läs mer i om trängslets regleringsfonder i ett tidigare inlägg genom att klicka här.
–Jag hade fått med mig en påminnelse från Fritidsförvaltningen att sista datum för att söka föreningsstöd är 1 oktober.
– Den stora omorganisation som vår kommun står inför informerade Nils-Åke Norman vårt kommunalråd om. Han inledde med att de ekonomiska förutsättningarna för kommunen är starkt kopplade till befolkningsutvecklingen. Under de senaste tio åren har befolkningen minskat med 478 personer (6%) och de senaste fem åren med 223 (3 %). Det innebär för de senaste fem åren cirka 10 miljoner kronor i minskade intäkter. Minskade skatteintäkter innebär att vi måste anpassa vår organisation till en mer effektiv organisation. Det arbetet påbörjades redan i januari 2010 då kommunchefen fick i uppdrag att initiera en översyn av kommunens organisation. Arbetet påbörjades genom att företaget PWC gjorde en analys av den politiska organisationen och tjänstemannaorganisationen. Arbetet var klart vid årsskiftet 2011/2012
Organisationsförslaget skulle syfta till att
• Effektivisera beslutsprocessen och ärendehanteringen genom att avveckla nämnder och istället tillsätta utskott
• Stärka dialogen mellan de förtroendevalda och kommuninvånarna
• Förstärka kommunfullmäktiges roll
Det blir fyra förvaltningar under kommundirektören och fyra politiska utskott, du ser en ilustration av detta till höger.
  • En vård och omsorgsförvaltning  
  • Samhällsutvecklingsförvaltning 
  • Barn och ungdomsförvaltning
  • Gemensam serviceförvaltning



Den nya organisationen ska sjösättas redan i januari 2015

–Vi passade på att uppmana alla att komma med förslag på hur de tycker att tjänstemannaorganisationen borde se ut. Leta upp gruppen Idégrupp – Älvdalens kommun på Facebook och kom med dina förslag! Förslag mottages mellan 22 augusti och 22 oktober.

–Sist men inte minst ut för dagen var Hans Segerhjälm som är ägare och driver Björnlidens fjällby. Vi fick på ett öppet och hjärtligt sett ta del av Björnlidens fjällbys historia och resa till vad det är i dag. Hans har  jobbat  hårt med att rusta upp, de sex lägenheterna som finns, lägenheterna är fullt utrustade med fyra till sex bäddar, med gemensam bastu, tvättstuga och samlingssal/konferenssal som Hans till dagen ära hade köpt nya möbler till, för att vi skulle ha någon stans att sitta. Därefter avslutade Hans med att visa oss runt i anläggningen. En än gång tack Hans för att vi fick besöka dig och din verksamhet.




//Karin Ardefelt