Ekonomistyrning är en relativt ny satsning från ALMI

Har ditt företag 5 – 20 anställda, minst 3 miljoner kr i omsättning, låg avkastning på totalt kapital, inga betalningsanmärkningar, och din verksamhet vänder sig mer än till den lokala marknaden? Då erbjuds du nu att få hjälp med ekonomistyrning för långsiktig överlevnad av ditt företag. Fokus är på ökad lönsamhet, och där kan ALMIs Lönsamhetsstyrning vara något för dig!


Så här ser processen ut under lönsamhetsstyrningen.

Vi alla på Näringslivskontoret träffade igår Lars-Erik Wiik på ALMI i syfte att få en repetition och en allmän information om ALMIs verksamhet. Det som jag i dag vill göra är att sprida till er det nya Ekonomistyrningsprogrammet och mentorskapsprogrammet.

Ekonomistyrning är en relativt ny satsning från ALMI. De företag som kan få möjlighet att få guidning i detta är företag som har mer än tre miljoner i omsättning och 5-20 anställda. Du får hjälp av externa experter för att du ska bli herre över ditt egna företag och kunna öka din omsättning under ett år för att utveckla ditt företag i en ny riktning. Men det kommer att krävas av dig att du har vilja, motivation och är beredd att arbeta hårt under detta år, kostnaden ligger på 7 500 för hela året. Läs mer här: http://www.almi.se/Vast/Erbjudanden/Lonsamhetsstyrning/

Positiva tankar som jag fick med mig från gårdagen är att det är många företagare från vår kommun som har anmält sig till mentorskapsprogrammet och inte minst så är det många som har tagits ut för att få möjlighet att delta. Jag vill passa på att önska er alla lycka till och så vill jag uppmana er alla att det krävs ett hårt arbete under detta år för att få ut så mycket som möjligt av mentorskapsåret. Jag själv har gått mentorskapsprogrammet som företagare och det var den bästa skolning jag haft, men jag fick arbeta mycket hårt.

PS: visste du att ALMI invest i dagsläget lånar ut ca. 200 miljoner kr/år i vår region (ALMI GävleDala).

Kontaktuppgifter till våra medarbetare i Mora finner du genom att klicka här.


//Karin Ardefelt