Ordförande och projektledare i en mansdominerad bransch

För ett par dagar sedan hade Skrullfiber uppstarsmöte, så nu är arbetet i gång med att bygga fiber i Särna med omnejd. Vi på näringslivskontoret ser att det är livsnödvändigt för företagen med fiber, dessutom är det av mycket stor vikt om man även i framtiden ska kunna leva och verka på landsbygden. Det som jag har slagits av det är att ordförande i Särnafiber (eller Skrullfiber) är en mycket driven och erfaren kvinna. Jag trycker på den fakta att hon är kvinna eftersom detta är en mansdominerade bransch. Jag har intervjuat Hillevi Blomkvist för jag vill veta mer om vem hon är och varför hon engagerar sig i detta.

Berätta kort, vad ska Skrullfiber göra?
– Vi ska dra ett fibernät i Särna, vilket ger goda förutsättningar för att leva i Särna även i framtiden. Självklart så hoppas vi även på att andra ser dessa möjligheter, och etablerar sig här i Särna.

Berätta kort för mig vad ni har fått bidrag till, från vem, och vad detta bidrag ska användas till?
– Länsstyrelsen i Dalarnas län och PTS har beviljat projektstöd till Skrullfiber ekonomisk förening, för utbyggnad av fiber i Särna samt utbyarna Sörberget, Östomsjön och Nordomsjön.

Hillevi Blomkvist, ordförande i Särnafiber (eller Skrullfiber)
Vem är du Hillevi?
– Jag är en kvinna på 49 år som är mamma till 4 barn. Jag flyttade till Särna för 10 år sedan och mitt stora fritidsintresse är musik, spelar själv lite dragspel.

Varför är du ordförande och i Särnafiber, med tanke på att detta är en mansdominerad bransch?
– Blev tillfrågad förra sommaren om att vara med i styrelsen. Kanske för tidigare erfarenhet i liknande bransch. I mitt ordinarie jobb är jag företagssäljare på Dalakraft.

Du är dessutom projektledare, har du någon tidigare erfarenhet som projektledare?
– Jag har inte erfarenhet av att jobba som projektledare, men har jobbat i olika arbetsgrupper samt haft ansvar för flera jobb samt familj under längre perioder. Det mesta handlar om planering.

Jag tycker att detta är ett stort projekt att driva på ideell basis, är det inte det?
– Det är ett stort projekt, helst då vi som jobbar med det har krävande jobb vid sidan om.

Hur tycker du att projektet flyter på? Finns det många andra engagerade, så att du kan fördela ut arbetet?
– Känns som det lossnat ganska rejält under sensommaren/hösten, vi var rejält på gång förra hösten men det kom nya regelverk som vi nu tagit oss igenom.

Varför lägger du ideell tid på detta?
– Därför att jag anser att det är en väldigt viktig fråga om vi ska kunna bo kvar i de här trakterna. Förhoppningsvis kan det också bidra till inflyttning och nyetableringar. Tror även att det inom en snar framtid kommer att behövas till det mesta som rör vår kommunikation, det är ett led i den infrastrukturförändring som genomförs i samhället. En del byar i vår kommun har redan blivit av med sin fasta telefoni.

När tror ni att Särna har fiber?
– Om allt går enligt planerna så bör alla ha fiber senast inom ett år. Troligen tidigare.

Så här löder man ihop fiber.
De som vill ha fiber till sig hur ska de gå tillväga?
– De kan gå in på vår hemsida och söka information. Eller också gå in på vår facebooksida Särnafiber. Det går också bra att e-posta direkt till oss: skrullfiber@hotmail.se. De som inte varit med från början i projekteringen kan höra av sig till föreningen så gör vi en bedömning av hur det är möjligt att ta in er fastighet i nuläget.

Vad kommer det att kosta att få fiber till sin bostad?
–Det kostar 15 000 kr att få fiber fram till tomtgräns, billigt vid jämförelse med andra orter i vår närhet.

Varför ska man ha fiber?
– Kommer att vara en nödvändighet i våra trakter inom en snar framtid, det mobila nätet kommer inte i närheten av den stabilitet som fasta nät har.

Något som har förbryllat dig under tiden som du varit engagerad i frågan? 
– Inget som jag kan peka på direkt.

Är det några specifika erfarenheter som du tar med dig i framtiden?
– Hur man koordinerar ett projekt och engagerar andra i sin omgivning, men det var egentligen inte så nytt.

Något roligt som du kommer att ta med dig i framtiden? 
– Det är alltid roligt att göra nya saker och det här är en fortsättning på hur jag i många år jobbat med samarbete på avstånd. Min inställning har alltid varit att man kan allt man vill! Hoppas nu att många fler ser möjligheterna med att bo vackert, men ändå vara nära på distans i sitt arbete med alla hjälpmedel som finns till hands.

Något tråkigt som du kommer att ta med dig i framtiden?
– De tråkiga sakerna ska man inte släpa med till framtiden.

Har du mött några svårigheter med tanke på att du är kvinna i denna bransch?
– Inga svårigheter som inte en man i samma situation skulle möta. Finns i och för sig en del som hellre kontaktar någon “man” i styrelsen, men de kanske inte vet vilka roller vi har?!

Lycka till Skrullfiber och Hillevi Blomkvist vi håller tummarna för er. De erfarenheter som du fått när du har drivit detta projekt kommer gynna dig i framtiden! Jag blir så glad när jag ser denna drivkraft hos dig. Du är något som Särna kommer att vara stolta över, du är en Dalaprofil.

Läs vad vår informationschef Anders Barke har skrivit gällande utbyggnad av fiber i vår kommun genom att klicka på länken: http://www.alvdalen.se/sv/Bygga--bo/Bo-i-Alvdalen/Bredband-i-Alvdalen/Fiberutbyggnad-pa-gang-i-Alvdalens-kommun/

Läs mer:
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2013/05/nu-ar-flotnigen-pa-vag-att-bygga-fiber.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2012/09/en-sista-paminnelse-for-dig-som-vill-ha.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2012/04/under-pasken-har-sarnafiber-startat-sin.html



// Karin Ardefelt