Föreläsning från Särna till Jokkmokk

Häromdagen hade jag en något udda arbetsuppgift. Benny Jonsson från Geltan AB skulle hålla en föreläsning för ungdomar på samernas utbildningscentrum i Jokkmokk. Han höll föreläsningen här på mitt kontor i Särna, eleverna satt i föreläsningssalen i Jokkmokk.

Benny Jonsson Geltan AB
Jag måste säga att det i bland är mycket bra med tekniken. Jag passade även på att lära mig lite mer om hur Samernas vardag ser ut här i Sveriges sydligaste sameby (Idre nya sameby).

Det som jag nu vill dela med mig av till der det är att det finns sex företag som i Sveriges sydligaste sameby, dessa företag omsätter tillsammans ca, 11,8000,000 kr. I dagsläget innebär det 14 st årsarbetstilfällen. Det som jag verkligen fick en aha-upplevelse av det var att det är så många som 900 renar som tas av rodjuren varje år.

Rennäringen, och samisk kultur och samiska kulturprodukter är "starka" tillväxtfaktorer och bidrar till en levande glesbygd i Älvdalens kommun. Den sydsamiska kulturen och rennäringen har ett stort värde för besöksnäringen och Idrebygdens profil. Att synliggöra rennäringen och den sydsamiska kulturen måste ses som ett gemensamt samhällsintresse för befolkningen i regionen. Nedan kan du se vad den internationella vintergästen efterfrågar. Samiska upplevelser ligger med i topp 5. Titta på bilden nedan, den säger så mycket.
På bilden ser du vilka aktiviteter som den internationella vintergästen framförallt efterfrågar
//Karin Ardefelt