Företagsrådgivning/coachning

Karin Hellström är den som nu och i höst kommer att ta hand om företagsrådgivningar i hela vår avlånga kommun. Som Karin själv utrycker det hjälper hon till att hitta svar på dina frågor kring företagande och företagandet. Du som är nyfiken på vem Karin är, vad en företagsrådgivare gör och varför man ska starta eget, du ska läsa intervjun med Karin Hellström nedan. Vi är alla glada för att du Karin kommer till oss med all din energi, kunskap och beslutsamhet.


Vem är du Karin?
Jag är en före detta göteborgare som flyttade upp till Älvdalens kommun 2007. Anledningen till att jag flyttade hit är att jag gick en 2-årig utbildning på Älvdalens Utbildningscentrum där jag studerade naturturism. Efter de två åren var jag helt ”såld”, jag ville inte flytta härifrån. För mig är Älvdalens kommun en fantastisk plats att bo, leva och verka i.
Jag är drygt 50 år och har varit företagare under största delen av mitt liv men har även erfarenheter från att vara anställd i både privat och offentlig sektor; i stora och små företag. Jag är nyfiken på livet och är alltid intresserad av att lära mer. Att kunna se saker från olika perspektiv berikar.
Sedan januari 2013 driver jag Karin Hellström Affärsutveckling & kommunikation AB och arbetar med näringslivsutveckling och landsbygdsutveckling i Dalarna. En del i min verksamhet består av att utveckla konceptet Happy Älvdalen som i dagsläget är ett magasin som kommer ut två gånger om året och berättar om besöksliv, livsstil och näringsliv i Älvdalen. I konceptet ingår även digital kommunikation som blogg, Facebook, instagram och twitter för att bygga och utveckla varumärket Happy Älvdalen. Möjligheterna med sociala medier är stora - till en rimlig kostnad!

Vad är en företagsrådgivare?
Idag brukar man tala om coachning istället för rådgivning. Själv har jag ofta tagit hjälp av en mentor eller coach när jag som företagare ”fastnat” eller känner att jag vill strukturera upp min verksamhet.  Det kan vara bra att prata med någon utomstående om sitt företagande, hur ska jag gå vidare med min verksamhet? Hur ser marknaden ut idag och hur kan den se ut imorgon? Hur når jag ut till mina kunder? Har jag rätt pris på mina tjänster eller produkter? Många frågor som kanske mal i huvudet och som man behöver diskutera.
Jag har själv drivit familjeföretag och för mig var det viktigt att ha någon utomstående att bolla med. Annars är det lätt att det blir för mycket känslor inblandade.
Kort sagt kan man säga att en företagsrådgivare/coach hjälper till att hitta svar på dina frågor kring företagande och företagandet.

Vad kan du hjälpa till med?
Som företagsrådgivare lyssnar jag till dig och dina behov. Tillsammans diskuterar vi de frågor som du vill ha hjälp med. Om jag inte har svar hjälper jag till att hitta personer som kan hjälpa till att svara på dina frågor eller så tar jag fram information som kan vara till hjälp. Ska du gå till banken för att låna pengar gör vi tillsammans en affärsplan och en budget. Observera att jag har tystnadsplikt.
Vem är det som kan få hjälp av dig?
Alla personer som driver företag eller har funderingar på att starta företag i Älvdalens kommun.
Hur går man till väga om man vill ha din hjälp?
Kontakta mig på info@karinhellstrom.se eller på telefon 072-712 40 90. Om jag inte svarar direkt, lämna ett meddelande så återkommer jag inom ett par timmar.
Vi bokar sedan in en tid som passar och platsen för vår träff bestämmer du. Jag är rörlig och åker runt i hela kommunen.

Kostar det något?
Nej, rådgivningen är helt gratis. Jag arbetar på uppdrag för projektet W7 Dalarna som erbjuder gratis rådgivning till alla i hela Älvdalen kommun. Läs mer på www.w7dalarna.se

Vem tycker du ska boka tid hos dig?
Jag hoppas att både nyföretagare och etablerade företagare hör av sig, gärna från alla delar av Älvdalens kommun.

Ge mig 5 anledningar till varför man ska starta företag?
1. Du får en möjlighet att göra det du drömt om och utveckla din affärsidé.
2. Du får möjlighet att bestämma själv och fatta alla beslut själv (om du är enmansföretagare).
3. Du lär dig massor under ”resans gång” som du har stor nytta av i många olika sammanhang i livet.
4. Du kan (eventuellt) styra din egen tid - beroende på vilken bransch du verkar i.
5. Du får möjlighet att utmana dig själv.

Passar det alla att vara egna företagare?
Nej, min erfarenhet är att alla inte passar att vara egna företagare. Det krävs att du har någon form av driv för att kunna utveckla ett företag. Som företagare behöver man oftast även ha ekonomisk uthållighet, kunderna kanske inte strömmar till direkt. Att bygga upp en verksamhet kan ta tid.
Hur det ser ut beror givetvis på inom vilken bransch du verkar i men konkurrensen är tuff idag och kunderna har ett stort utbud att välja bland, både när det gäller varor och tjänster.
Många tror att bara för att man är egen företagare så tjänar man mycket pengar, det är inte givet.  Därför är det viktigt att man förbereder sig med att göra en genomarbetad affärsplan och budget så att du vet ”vad du ger dig in i”.

Hur mycket hjälp kan man få av dig Karin?
Som jag sa tidigare finns jag som ett stöd och ett bollplank för dig som vill starta eller utveckla ditt företag. Om du ska låna pengar eller söka starta eget-stöd bör du ta fram en affärsplan och göra en budget, det gör vi tillsammans.

Karin Hellström avslutar med orden:

- Hör av dig till mig så börjar vi med en första träff. Som sagt, alla är varmt välkomna!


//Karin Ardefelt