Arbetsmarknadscoach nu även norra delen av kommunen

Björn Tegnér, chef för arbetsmarknadsenheten, var i går här i Särna för att presentera Daniel Modigh vår arbetsmarknadscoach. Hans primära uppdrag är stödja arbetssökande i processen att finna ett arbete. Roligt att få en ny medarbetare och spännande att vi har fått en coach hit upp till norr. Här kan du läsa om vad en arbetsmarknadscoach gör, vem Daniel är.
Daniel Modigh och Björn Tegnér

Daniel nu måste du berätta för mig lite mer ingående, vad du ska göra?
Mitt jobb är att stödja arbetssökande i alla åldrar att finna jobb eller annan sysselsättning. I vissa fall kommer jobbet primärt handla om att coacha medans i andra fall enbart hjälpa till att hitta arbete/praktik. Jag ska också vara en länk till arbetsförmedlingen m.fl. och jag kommer jobba i både Särna och Idre men vara stationerad i Särna.
 
Daniel vem är du?
Jag bor tillsammans med min lilla familj i Särna. Vi gör gärna friluftsutflykter tillsammans och engagerar oss i klubben Särna SK. Jag tycker också mycket om att fota och är väldigt intresserad av mindfulness. 
 
Vad har du för tidigare erfarenhet som du tror dig ha nytta av i detta arbete?
Jag har tidigare arbetat på Glimten i Idre som handledare. Där har jag stöttat dem som befinner sig utanför den öppna arbetsmarknaden i det dagliga arbetet på kooperativet. Sedan har jag en fil.kand inom beteendevetenskapligt område och utöver det läst en termin i psykologi. Har också haft mycket kontakt med företag i regionen genom mitt arbete på tidningen Broderfolk som jag jobbar med vid sidan om.
 
Hur ser arbetslösheten ut i vår kommun? 
Senaste tiden så har den totala arbetslösheten sjunkit och detsamma gäller för ungdomar. Men det kan finnas ett mörkertal av personer som valt att inte skriva in sig på arbetsförmedlingen, trots att de är utan sysselsättning. Min förhoppning är att jag under hösten kommer få en klarare bild av läget i Särna och Idre.
 
 
Vem är din arbetsgivare? 
Detta är ett projekt där Älvdalens kommun och arbetsförmedlingen samarbetar. Men jag är anställd av Älvdalens kommun.

Vi på Näringslivskontoret vill passa på att hälsa dig välkommen Daniel och lycka till med dina nya arbetsuppgifter.
 
  
//Karin Ardefelt