Nu finns det fiber i Särna

Hillevi Blomkvist projektledare för "Skrullfiber Ekonomisk Förening" i Särna sammanfattar fiberprojektet med några optimistiska ord.
- Ingenting är omöjligt bara mer eller mindre svårt.


PÅ bilden ser ni Projektledare Hillevi Blomkvist

I Särna har skrullfiber utvecklat fiber. Projektledare Hillevi Blomqvist är nöjd nu när hon sitter hemma i Sörberget och jobbar på fiberlinan som blev inkopplad förra veckan. - Det är en fantastisk känsla säger hon.

Hillevi berättar att det har varit ett långt och arbetsamt projekt. Vi har sett en målbild framför oss vilket har gett oss energi att målmedvetet arbetat oss vidare steg för steg, trots att vi i styrelsen har haft våra egna arbetsplatser att gå till på dagarna. Hillevi berättade att innan hon kom med i Skrullfibers styrelse, hade andra eldsjälar redan varit igång lite över ett år. Man hade då genomfört en förstudie som resulterade i en ansökan om glesbygdsstöd för fiberutbyggnad, det var i samband med ansökan som jag kom med i styrelsen sommaren 2012, och blev vid vår ansökan utsedd till projektledare.

Hur har arbetet gått till frågar jag henne?
Hon ler lite grann och säger att det varit väldigt många olika uppgifter, och många ideella timmar av medlemmar i föreningen, för att se till att vi i Särna får hänga med på tåget till framtidens teknologi.



Nu måste du allt vara mycket insatt i fiber frågan?
Jag det måste jag nog säga. Jag har lärt mig väldigt mycket under resans.

Var det svårt att få folk att första vikten av fiber i Särna?
Både ja och nej, men tillslut resulterade fiberprojektet i 144 medlemmar vilka valde att ansluta sig till fibernätet. vi en ledningssträckning på 3,4 mil i byarna Särna, Sörberget, Östomsjön och Nordomsjön. Hillevi informerar stolt att de redan nu en väntelista där man kan anmäla sitt intresse, inför eventuella framtida anslutning. Det bör vara ganska många anmälningar för en andra omgång med installationer, eftersom man då får betala hela kostnaden och många delar blir billigare om man är fler.

Har det varit arbetsamt att göra denna viktiga utveckling i Särna Hillevi?
Ja det kan man lugnt säga, men nu när vi är i "hamn" så är jag mycket glad och stolt. Vi har varit 10 män och 3 kvinnor som har arbetat för att projektet ska utvecklas framåt och vi har lagt ner totalt 3400 timmar, men det har vi alla tyckt att det har varit värt. Det är viktig om vi i framtiden ska kunna leva här och utveckla vår bygd.


Jag som själv bor i Särna och fått "ljus i mitt hus" vill nu tacka hela styrelsen och framförallt dig Hillevi eftersom jag vet hur hårt du har arbetat för denna utveckling. Tänk så mycket som har hänt på bara några år. Jag minns den dag som jag åkte till Säffle för att se hur de hade byggt sitt Fibernät. När jag kom hem kändes det som att det var mycket lång väg att gå och jag undrade var vi skulle kunna få pengarna i från. Nu har vi fiber i många delar av vår kommun och flera kommundelar är på G.

Tack Hillevi Blomkvist, Patrik Ardefelt, Helena Adolfsson, Kjell Spånberg, Östen Sjögren. Therese  Hamrén, Hans Johansson, Uno Spånberg, Stefan Sjögren för ett fantastiskt arbete. Ni ska vara stolta över er själva.


http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2014/10/alla-vill-ha-fiber.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2013/11/ordforande-och-projektledare-i-en_15.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2013/05/nu-ar-flotnigen-pa-vag-att-bygga-fiber.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2015/05/arets-kooperativ-i-dalarna-finns-i.html


//Karin Ardefelt